Kokeile kuukausi maksutta

Turun ratikka kurvaa maanantaina kaupunginhallituksen pöydälle

Kaupunginvaltuusto voi tehdä virallisen investointipäätöksen noin vuonna 2024. Rakentaminen kestää arviolta viisi vuotta, jolloin Tiedepuiston ja Sataman linjat olisivat valmiina vuonna 2029.

Turun ratikkahanke saattaa ensi viikolla nytkähtää eteenpäin, kun suunnittelupäätös tulee kaupunginhallituksen pöydälle. Kalustovalmistajat ovat olleet liikkeellä jo aiemmin.

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve tuo raitiovaunuhankkeen ensimmäisen vaiheen maanantaina kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Hanke käynnistyisi aloittamalla kahden raitiotielinjan yleis- ja toteutussuunnittelu.

Suunniteltavat linjat olisivat Tiedepuiston linja (Kauppatori – Tiedepuisto – Varissuo) ja Sataman linja (Kauppatori – Matkakeskus – Linnakaupunki – Satama).

”Viime kesän ja syksyn aikana tehdyt lisäselvitykset osoittivat, että onnistunut raitiotieratkaisu voi tuoda mukanaan hyvinkin merkittäviä positiivisia vaikutuksia kasvuun ja aluetalouteen. Tiedepuiston ja Sataman linjat kytkevät kaupungin merkittävimpiä kehittämiskohteita toisiinsa, ja siten luodaan edellytykset vaikuttavalle kaupunkikehitykselle”, toteaa kaupunginjohtaja Arve.

Rakennusrahat tonttikaupoilla, maankäyttömaksuilla ja verotuotoilla

VTT on laatinut Turun raitiotien vaikutuksista arvion, joka perustui kansallisiin ja kansainvälisiin kokemuksiin. Sen mukaan raideliikenneinvestoinnin välittömät taloudelliset hyödyt syntyvät vaikutusalueen maankäytön tehostumisesta, rakenteellisista muutoksista sekä olemassa olevan rakennuskannan arvonnoususta.

VTT:n arvion mukaan Turun kaupungin on mahdollista maksaa osuutensa raitiotieinvestoinnista tonttikaupoilla, maankäyttömaksuilla ja rakennushankkeiden tuottamilla verotuloilla.

”Raitiotietiellä on myös merkittävä rooli kaupungin ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Olemme tehneet merkittäviä energiantuotantoon liittyviä ilmastoratkaisuja, ja seuraavaksi on tartuttava liikenteeseen”, Arve lisää.

Rakentamispäätös aikaisintaan 2024

Kauppatorin, uuden matkakeskuksen ja nykyisen rautatieaseman kautta kulkevaa reittiä ei ole aikaisemmissa suunnitelmissa selvitetty. Siksi Sataman linjalle esitetään käynnistettäväksi yleissuunnittelua ja Tiedepuiston linjalle toteutussuunnittelua. Kustannusarviot täsmentyvät, kun yleissuunnittelu on valmis. Nykyarvio on, että Tiedepuiston ja Sataman linjojen investointi olisi noin 284 miljoonaa euroa.

Kaupunginvaltuusto voisi tehdä virallisen investointipäätöksen noin vuonna 2024. Rakentamisen arvioidaan kestävän noin viisi vuotta, jolloin Tiedepuiston ja Sataman linjat olisivat valmiit noin vuonna 2029. Aikataulu tarkentuu suunnittelun myötä.

Turun alkuperäiset raitiovaunut katosivat katukuvasta jo 1970-luvun alussa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Turun ratikka kurvaa maanantaina kaupunginhallituksen pöydälle”

  1. Kommentti vaihtoehto. todella huono hanke ei ole valinnasa

  2. Joo, Turun kaupunkikuva ja liikenne myllättäisiin pitkäksi ajaksi , raitiotie ottaa tilan autotiestä, kuten littoistentie muuttuu 4 kaistaisesta 2 kaistaiseksi. Koko se liikenne johon nyt tarvitaan 4 kaistaa mahtuisi yht äkkiä 2 kaistalle, ja asuntoalueilta ei pääsisi enää päätielle millään.
    Lisäksi raitiotie vaihtaa puolta , joten autoliikenne pysähtyy kokoajan kun Rantsila tulee. Nyt varissuolta pääslyvuorelta pääsee jouhevasti keskustaan fillarillakin mutta ei sitten enää.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat