Kokeile kuukausi maksutta

Kipinä rakennusalaan voi syttyä, kun koululaiset pääsevät itse tekemään – ”Työt olivat huikeita”

RIL ja joukko rakennusalan järjestöjä ovat kehittäneet yläkoululaisille Tila2030-ilmiöoppimiskokonaisuuden.

Ilmiöoppimisessa opitaan itse työstämällä ja tekemällä. Kuva: Tila2030/ Otava Oppimisen palvelut

Se vie viikon mittaiselle oppimispolulle rakennettuun ympäristöön.

RILin toimitusjohtaja Miimu Airaksisen mukaan hankkeen takana oli halu saada sytytettyä kipinä monipuoliseen rakennusalaan jo mahdollisimman nuorena.

”Haluamme kertoa lapsille, miten rakentamisella, suunnittelulla ja kiinteistöjen ylläpidolla pystytään vaikuttamaan kestävään tulevaisuuteen ja viihtyisään ympäristöön.”

Ilmiöoppimisessa koululaiset pääsevät itse työstämään ja tutkimaan asioita. Siinä hahmotetaan laajoja kokonaisuuksia yli oppiainerajojen.

Kyseessä on Airaksisen mukaan varsin tuore trendi, joten oppimateriaalia ei ole vielä paljon.

”Minusta on hienoa, että tällaista on suomalaisessa koulussa. Siilot eivät rajoita oppimista.”

Hankkeen on toteuttanut Otava Oppimisen palvelut yhdessä yhdeksän rakennusalan järjestön kanssa.

RILin lisäksi mukana olivat Arkkitehtitoimistojen liitto ATL, Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfo, Kiinteistötyönantajat, Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima, Rakennusteollisuus RT, Rakennusliitto, Rakentamisen Laatu Rala ja Rakli.

Airaksisen mukaan järjestöt halusivat, että hankkeessa käydään läpi koko rakentamisen ketju maankäytön suunnittelusta loppuvaiheen kiertotalouteen asti.

Tila2030 on kouluille ilmainen. Kokonaisuudella on verkkosivut: www.tila2030.fi.

Luokkalaiset kehittivät tulevaisuuden kirjastoa

Kokonaisuutta testattiin Mikkelin urheilupuiston koulussa ilmiöoppimisen opintojaksolla.

Siellä 9.-luokkalaiset tekivät pienoismalleja, videoita, piirustuksia ja diasarjoja, jotka liittyivät tulevaisuuden kirjaston rakentamiseen.

Opettaja Mikko Siitosen mukaan ryhmät jaettiin teemoittain. Yksi ryhmä mietti suunnittelun villejä visioita, toinen kirjaston sijoittumista, kolmas rakennustekniikkaa ja talotekniikkaa..

”Koululaisista tekeminen oli inspiroivaa, ja rakennusala tuli varmasti tutummaksi. Työt olivat huikeita.”

He antoivat Siitosen mukaan myös kriittistä palautetta. Koululaiset arvioivat, että kokonaisuuden sivusto ei kaikilta osin heitä hyödyttänyt.

Siitonen myöntää, että yhteiskuntaopin ja historian opettajalle aihepiiri oli hieman vieras. Jonkin verran tunneilla sivutaan esimerkiksi maankäyttöä.

”Opin tässä itsekin paljon uutta.”

Otsikkoa päivitetty 22.5.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Kipinä rakennusalaan voi syttyä, kun koululaiset pääsevät itse tekemään – ”Työt olivat huikeita””

  1. Kannattaa tosiaan antaa yläkoululaisten mietittäväksi taloteknisiä tai rakennusteknisiä ratkaisuja. He varmasti pystyvät sisäistämään ja ymmärtämään tämän tehtävänannon…

    Mahtaako ilmiöoppimiskokonaisuudesta löytyä myös tutut populistiväitteet, kuten ”muovi on pahasta rakennuksessa” ja ”pullotalo homehtuu”?

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat