Kokeile kuukausi maksutta

Uutta moottoritietä käyttöön Mikkelin ja Juvan välillä

Valtatie 5:llä otetaan uutta väylää liikenteelle Nuutilanmäen ja Kilpolan välillä, Väylävirasto tiedottaa.

Muotintekijöillä on riittänyt töitä moottoritien siltahankkeissa.

Keskiviikkona 11. marraskuuta otetaan Juvan Nuutilanmäen ja Kilpolan tulevien eritasoliittymien välisellä tieosuudella liikenteelle noin kolme kilometriä uutta viitostietä.

Uudella tiellä liikenne kulkee nelikaistaisena, nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa.

Nuutilanmäen eritasoliittymän rakentamisen ajaksi liikenne ohjataan työkohteen ohi noin 800 metrin matkalla rinnakkaistietä pitkin. Tuhkalan suunnan liikenne yhdistetään väliaikaisen reitin kautta rinnakkaistiehen.

Osuuden nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa.

Hidas liikenne ja paikallisbussit kulkevat rinnakkaistiellä

Uudelta väylältä liikenne ohjataan takaisin rinnakkaistielle Kilpolankujan kohdalla. Viitostien uudella tieosuudella on traktori-, jalankulku- ja pyöräliikenne kielletty.

Nyt tehtävät liikennejärjestelyt mahdollistavat Nuutilanmäen eritasoliittymän rakentamisen ja siihen liittyvän sillan ja pumppaamon rakennustyöt liikenteeltä sivussa.

Maivalan suunnan liikenne kulkee jatkossakin vanhan valtatie 5 linjauksen kautta, jonne myös traktori-, kevyt- ja vuorobussiliikenne ohjataan. Bussipysäkit säilyvät vanhoilla paikoillaan. Vanhan linjauksen nopeusrajoitus vaihtelee työvaiheen mukaan.

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “Uutta moottoritietä käyttöön Mikkelin ja Juvan välillä”

  1. Kaikille moottori teile tulisi nopeaan säätää tiemaksut jotta siellä kulkevat maksaisi kalliit tiet itse,
    Samalla voisi säästeistakin ottaa maksua.
    Eli 2 € vähintään liittymän väli kerta tai 10 € viikko kuponki 40 € kk 400 € vuosi lipuke.
    Lipuke liimattaisiin tuulilasin hantarin puolelle josta tien vieressä oleva automaattinen lukija sen huomaisi ja päästäisi tielle,
    Vastaavasti jos tieltä yrittäisi poistua auto joka ei ole maksanut lähtiessä eikä ole lipuketa automaatti pakottaisin syrjään josta poliisi päästäisi pois kun on sakon kirjoittanut reilun sellaisen.
    Poliisille menisi tästä automaatti viesti ja partio tulisi kun muilta töiltään ehtisi ilasesi yritäjällä kun olisi aikaa kyllä odottaakin.

    1. Vielä parempi idea:

      Te viherparemmisto, eli tuleva nomenklatura, voisitte jo nyt ennaltaehkäisevästi alkaa kokoamaan meitä kerettiläisiä autonomistajia ryhmiksi, jotka sitten piestäisiin Senaatintorilla sisäministerin (so. tuleva Puolueen puhenaisiston pääsihteerinna) valvovan silmän alla ja kansanjoukkojen hurratessa. Ja jottei kukaan pääsisi pakoon, tulisi meille kiinnittää vasemmalle puolen rintaa ruskea kolmio, jonka sisällä on autonrengas, ja meidät tulisi lisäksi eristää muusta kansasta ja äänioikeutemme ottaa pois. Eikö olisi hienoa ja Suomen nollahiilliedelläkävijyyden takia jo suorastaan välttämätöntäkin?

      PS. Opettele kirjoittamaan kunnolla.

  2. Will that section really be classified as ”moottoritie”?

  3. Vaikka tieosuus on nelikaistaista, niin eihän se mitään muuttoritietä ole, eikä ole tulevaisuudessakaan

  4. Taas hyvää tyhjää ja turvallista tietä ajaa kahta kaistaa suuntaansa ja rajoitus 80 km/h. Oletettavasti lisäveroautomaatit tulevat tielle takuulla..?

  5. Varsinkin hiljattain avattu ensimmäinen pätkä on varmasti tullut tarpeeseen. Siitä, että oliko hommaa järkevä tehdä isosti Juvalle asti voidaan olla montaa mieltä. Itse en valita.

    Mitä tulee tienkäyttömaksuihin tai vastaaviin, niin ihan jees ajatus, mutta silloin pitää kyllä myös muistaa keventää vastaavasti muita ajamisen kuluja. Minulla on sellainen vahvakäsitys, että autoilun ”verot” ei tälläkään hetkelle siirry teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen läheskään täysimääräisenä. Joku voisi kaivaa esiin faktalukuja esiin..

Vastaa käyttäjälle Autoilija Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat