Kokeile kuukausi maksutta

Hailuodon kiinteän yhteyden toteutusmalli muuttuu

Hanketta ei pystytty kilpailuttamaan, koska sen vesiluvasta tehty valitus on yhä hallinto-oikeuden käsiteltävänä.

Hailuotoon suunnitellaan noin 8,4 kilometriä pitkää kiinteää yhteyttä.

Eduskunta on tehnyt päätöksen, että Hailuodon kiinteän yhteyden toteuttamisesta elinkaarimallilla luovutaan ja hanke toteutetaan talousarviorahoituksella.

Väylävirasto aloitti hankkeen valmistelun vuonna 2018 PPP-hankkeena (Public Private Partnership). Aiotun sopimuksen arvo olisi ollut noin 115 miljoonaa euroa. Se olisi sisältänyt kahden sillan ja pengertien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja rahoituksen.

Hanketta ei kuitenkaan pystytty kilpailuttamaan, koska hankkeen vesiluvasta valitettiin Vaasan hallinto-oikeuteen tämän vuoden maaliskuussa. Valitus on edelleen hallinto-oikeuden käsittelyssä.

Väyläviraston mukaan hankkeen valmistelu jatkuu allianssimallilla. Noin 8,4 kilometriä pitkän Hailuodon kiinteän yhteyden on valmistuessaan määrä korvata nykyinen lauttayhteys Perämeren suurimpaan saareen.

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Hailuodon kiinteän yhteyden toteutusmalli muuttuu”

  1. Sama kilpailutuseste pätee muihinkin toteutusmuotoihin niin kauan kuin oikeuskäsittely on kesken. Sitovia sopimuksia ei voi tehdä ennen kuin hankkeella on lainvoimaiset luvat. Jos hankkeen olisi ehdottomasti halunnut toteuttaa elinkaarimallilla, elinkaarimallinkin olisi voinut kilpailuttaa jo ennen luvan lainvoimaisuuden odottamista, kunhan ei allekirjoita sitovia sopimuksia ennen lupapäätöstä, vaan toteutaan kilpailutus luvan saamiselle ehdollisena. Niin ei ole haluttu tehdä.

    Ei ole elinkaarimalleja tällä hallituskaudella käynnistelty kenties yhtään uutta, vaan nyt toimitaan valtion suoralla rahoituksella. Elinkaarimallista päättänyt hallitus suosi enemmän yksityisiä toimijoita. Nykyinen hallitus on pyrkinyt olemaan julkiseen sektoriin nojaavampi.

    Nykyisellä korkotasolla allianssi voi hyvinkin olla kyllä mielekäs tapa toteuttaa hanke. Kun valtio saa itse lainaa negatiivisella korolla, sen ei ole välttämättä järkeä ottaa yrityslainahintaista rahoitusta osana PPP-mallia, vaan hoitaa itse edullinen rahoitus, ja ostaa muualta se osuus, missä muut ovat vahvoja.

  2. Toivottavasti tuo silta toteutuu kuitenkin nopeasti jossain muodossa. Hailuodossa on noin 1000 asukasta, ja se tilanne,että esim. ambulanssilla kestää mantereelta tulla 1,5-2 tuntia paikalle, on jatkuva terveysriski saarella oleville: https://yle.fi/uutiset/3-10426635 Se vastaa karkeasti ajallisesti sitä, jos Helsingissä hätäkeskukseen soittavien pitäisi apua pyytäessään odottaa, että ambulanssi lähtee tulemaan Turusta. Sote on erittäin kallista toteuttaa tuollaisessa ympäristössä, kun joka matka kestää ja kestää. Samoin vaikka postinjakeluunkin tulee tuolla lisäkustannusta, kun logistiikka-ajoneuvot joutuvat odottelemaan jatkuvasti.

    1. kerro tuo niille jotka menevät lääkäriin utsjoelta ja inarista rovaniemelle.

      1. Utsjoella ja Inarissa molemmissa on terveyskeskukset lääkäreineen. Ainakin Utsjoelta akuuteissa tapauksissa erikoissairaanhoitoon mennään Norjaan, yleensä Kirkkoniemeen, koska Rovaniemi on niin kaukana. Lapin tilanteelle on vaikea kuitenkaan tehdä mitään. Siellä matkat ovat pitkiä ja asutus harvaa. Hailuoto sen sijaan ei ole kaukana yliopistollisesta sairaalasta. Matka Ouluun on kilometreinä suhteellisen lyhyt, mutta voi kestää todella kauan.

        Valtio maksaa lauttaliikenteen mantereen ja saaren välillä. Väyläviraston nettisivujen mukaan Hailuodon lauttayhteyden vuosittaiset käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat nykyisin noin 6 miljoonaa euroa. Kiinteän yhteyden vuotuisiksi ylläpitokuluiksi on arvioitu muutama sata tuhatta euroa. Lisäksi valtio voi saada sillan kautta säästöjä myös esimerkiksi. Kela-kyytikustannuksissaan, koska valtion maksamat Kela-taksien maksut juoksevat Hailuodossa nykyisin myös sen ajan, kun taksit odottelevat lauttaa. En osaa ottaa kantaa siihen, onko Hailuodon kiinteän yhteyden toteutustapa yksityiskohdiltaan järkevin mahdollinen, mutta yleisellä tasolla se hanke vaikuttaa sekä kansanterveydellisesti että valtiontaloudellisesti järkevältä, jos hanke parantaa sote-puolta ja lisäksi tuottaa valtiolle enemmän säästöjä kuin menoja.

  3. Inhimillisyydelle on mahdotonta laskea hintaa…
    Kesäaikana on järjettömät jonot lautalle, jopa 4h olaan jonotettu, mökkiläisillä kestämistä!

    Kuntalaiset (luotolaiset) valtaenemmistöltään on odottanut siltaa kymmeni vuosia jo.
    Jokunen risuparta vastustaa…..

Vastaa käyttäjälle sitten Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat