Kokeile kuukausi maksutta

Pitkään kiistelty kohde etenee vääjäämättä kohti toteutusta – Kaupunginhallitus hyväksyi Malmin lentokentän asemakaavoja

Malmin lentokenttäalueen rakentamista on vastustettu pitkään. Kuva: Mika Ranta / HS, huhtikuu 2018.

Helsingin kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 22.3. kahdesta asemakaavamuutoksesta Malmin lentokentän alueelle.

Kaupunginhallitus päätti esittää valtuustolle Malmin lentoasemakortteleiden sekä Nallenrinteen asemakaavamuutosten hyväksymistä. Nallenrinteen kaavaratkaisu koskee aluetta Malmin lentokentän alueen eteläosassa, Tattariharjuntien varrella.

Kaavaratkaisu mahdollistaa asuinalueen rakentamisen lähipalveluineen ja puistoalueineen noin 2800 asukkaalle. Nallenrinne on ensimmäinen osa-alue Malmin lentokentän alueen rakentamisessa.

Myös lentoasemankortteleiden asemakaavamuutos koskee aluetta Malmin lentokentän alueen eteläosassa, suojeltujen lentokenttärakennusten ympärillä ja Tattariharjuntien varrella. Kaavaratkaisu mahdollistaa uuden asuinalueen rakentamisen lähipalveluineen ja puistoalueineen noin 2 200 asukkaalle.

Molemmat kaavamuutokset käsitellään seuraavaksi kaupunginvaltuustossa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “Pitkään kiistelty kohde etenee vääjäämättä kohti toteutusta – Kaupunginhallitus hyväksyi Malmin lentokentän asemakaavoja”

  1. Ei mitään järkeä rakentaa taloja valmiille lentokentälle. Lisäksi sähkölentoreittiliikenteelle tarvitaan Helsinkiin lähikenttä 10 vuoden sisällä. Jos suurimmalla kaupungilla ei ole nopeasti läpikuljettavaa lähikenttää niin koko Helsingin ja Suomen sähköisen joukkolentoliikenteen kehitys jarruuntuu. Nykyiset päättäjät ajattelivat aiemmin yksinkertaisesti että estetään näin ”turha” yksityisimailu. Uudet vaalit tulossa. Kansanäänestys asiasta! Nytkin kerätään kannatusnimiä: http://www.malmiairport.fi

  2. Tulevaisuuden pienlentokoneiden lentokentän ei tarvitse olla tiiviin asutuksen keskellä. Parempi kehä 3 ja 4 välimaastoon. Hiljaisille koneille oma moderni kenttä sopivan joukkoliikenneyhteyden tuntumaan – löytyy tilaa – valmiiksi tasaista peltoa ja kuivaa kangasta riittää kehyskuntien alueella. Oikea päätös. Vielä yhden tyhjän jumbon laskua odotellessa (ravintolaksi).

  3. Joku tulevaisuustutkija voisi etukäteen tutkia ja julkaista oman ””ns. Sinisen kirjan”” ja Helsingin kaupungin kaavoitus ja kiinteistöosaston Viherpiiperöiden arviot 60 -80 m syvälle savimaalle rakennettavien räystäättömien muovilla vuorattujen pullotalojen elinkaaresta. Kestääkö homehtumatta peräti 30 vuotta vai tehdäänkö jo kaikki uudestaan 40:n vuoden päästä.

    Malmin Lentoasema-alueen ottaminen rakennuskäyttöön edellyttää mittavia esirakennustöitä, koska alue on suota. Hiljattain valmistuneen suunnittelu- ja konsulttiyhtiö Rambollin selvityksen mukaan esirakennustyöt aiheuttavat ainakin 343 miljoonan kilon hiilidioksidipäästöt. Esirakentaminen toteutetaan pääosin pilaristabiloinnilla, jossa maahan kairatut reiät täytetään sementillä. Näitä reikiä tarvitaan satojatuhansia. (Suomen Kuvalehti 17.2.)

    Kokonaispäästöt ovat paljon suuremmat, koska laskelmissa selvitettiin vain päästöjä, joita syntyy katujen, puistojen ja pihojen esirakentamisesta. Lisäksi alueelle rakennettavien talojen pohjat pitää paaluttaa teräsbetonipaaluilla. Laskelmissa ei myöskään ole huomioitu varsinaisen rakentamisen aiheuttamia päästöjä.

    Paaluja tarvitaan yhteensä noin 14 000 kilometriä. Niihin tarvittava sementtimäärä vastaa noin kolmannesta Suomen vuotuisesta sementtituotannosta. Paalujen tuotannosta tulee yli 350 000 tonnin hiilidioksidipäästöt. Tämän hiilimäärän sitomisen tarvitaan puuta noin 350 000 kuutiota.

    Rakentamisen aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen lisäksi ongelmana on, että alueen maaperässä on vaarallista rikkihappo- eli sulfidisavea. Geologian tutkimuskeskuksen mukaan sulfidisavi on Suomen pahimpiin ympäristöongelmiin kuuluvaa ainesta. Mihin tällainen savi voidaan siirtää, ettei siitä aiheudu vaaraa ympäristölle?

  4. Nämä ei ole haitallisia päästöjä, koska kyseessä on vihreiden ja vasemmiston hanke! Silloin saa päästellä ja reilusti. Tärkeää on, että saadaan rakennettua slummeja, joiden omistajille voidaan kanavoida loppumattomasti verorahoja asumistukina yms tukina kierrätettynä.

    1. Pitää tosiaankin muistaa se että punavihreiden, vassareiden ja demujen suurin yksittäinen vaalirahoittaja on Vuokra asuntojen verovapaudesta nauttiva ammattiyhdistysliike. Tämä ei saajien mielestä kuitenkaan sisalla minkäänlaista moraalista ongelmaa.

      Tämä on yksittäistapaus

      Hajaantukaa!

Vastaa käyttäjälle Juhani Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat