Kokeile kuukausi maksutta

Timo Kohtamäki nimitettiin Suomi-rata oy:n toimitusjohtajaksi

Suomi-rata oy:n hallitus on valinnut joulukuussa 2020 perustetun hankeyhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi Timo Kohtamäen.

Timo Kohtamäki johtaa päivätyönään rataa suunnittelevaa yhtiötä.

Kohtamäellä on pitkä kokemus infrahankkeista ja johtamisesta muun muassa Lemminkäinen oyj:n toimitusjohtajana ja sen jälkeen useiden rakennusalan yhtiöiden hallituksissa.

“Kyseessä on yksi lähihistoriamme hienoimmista ja merkittävimmistä infrahankkeista, joka toteutuessaan tulee viemään eteenpäin koko Suomea ja sujuvoittaa suomalaisten arkea. On erittäin innostavaa päästä johtamaan tällaista kokonaisuutta”, Kohtamäki sanoo tiedotteessa.

Suomi-rata on hanke, jonka toteuttaminen mahdollistaa noin tunnin junayhteyden Tampereen ja Helsingin välille, suoran kaukojunayhteyden pääradalta lentoasemalle sekä entistä nopeamman raideyhteyden Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille. Suomi-rata oy:n tehtävänä on näihin raideyhteyksiin liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti.

Hankkeella poistetaan kansallisen kilpailukyvyn kannalta keskeisiä raideliikenteen pullonkauloja ja luodaan tulevaisuuden kannalta tärkeää kapasiteettia koko pääradan liikennöintiin. Valmistuttuaan Suomi-radan vaikutuspiirissä tulee olemaan noin puolet suomalaisista.

“Suomi-radan suunnittelu kulkee nyt kiihtyvällä vauhdilla eteenpäin. Valittu toimitusjohtaja tulee viemään hankkeen suunnittelun maaliin, jotta toteutus voi alkaa”, Suomi-radan hallituksen puheenjohtaja Kari Savolainen sanoo.

Toimitusjohtajan nimittämisen ohella Suomi-radan hallitus on valinnut hankkeen suunnittelujohtajaksi Siru Kosken, joka siirtyy tehtävään Ramboll CM:stä. Koskella on vahva kokemus ratahankkeista muun muassa hankesuunnittelun yksikönpäällikön sekä apulaisjohtajan tehtävistä Liikennevirastosta.

Kohtamäki ja Koski aloittavat tehtävissään myöhemmin tarkentuvana ajankohtana.

Suomi-rata oy:n osakkaita ovat Suomen valtio, Finavia, Helsinki, Tampere, Vantaa, Hämeenlinna, Janakkala, Riihimäki, Lahti, Akaa, Jyväskylä, Oulu, Pori, Seinäjoki, Vaasa, Kangasala, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Ylöjärvi, Kokkola ja Parkano.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Timo Kohtamäki nimitettiin Suomi-rata oy:n toimitusjohtajaksi”

  1. Miten näitä henkilöitä valitaan mm. Suomi-rataan ja Tunnin-junaan? Kun missään ei näy hakuilmoituksia? Eli valitaan suoraa hyväveli -järjestöistä? Maantapa?

    1. Aikaisemmat potkut on vain hyve noissa hommissa.

  2. Oikeampi nimi hankkeelle olisi 1.5h tai 2h tunnin juna. Tuo tunti ei onnistu.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat