Kokeile kuukausi maksutta

Robottikoira skannasi Lippulaivan työmaan – kävelevä robotti herätti hilpeyttä työmaalla

Nelijalkainen Spot-robotti kartoitti Lippulaivan kauppakeskustyömaan sisätiloja Espoossa.

Robottikoira Spot painaa reilut 30 kiloa ja osaa kulkea törmäämättä mihinkään. Kuva: AE Partners

Lippulaivan työmaalla vieraillut Spot-niminen ”robottikoira” on Aalto-yliopiston hankkima ja sillä on käytössään laserskanneri, ohjausyksikkö ja 360-asteen kamera. Polvenkorkuinen robottikoira on käytännössä kävelevä alusta, joka kuljettaa päällään laserkeilakuvaa taltioivaa kameraa.

Robottikokeilu oli osa Building 2030 -konsortion tutkimushanketta, jossa testataan uudenlaisia mahdollisuuksia automatisoida työmaan tilannekuvan taltiointia robottien avulla. Katso tästä Aalto-yliopiston videolta miltä Spotin toiminta työmaalla näytti.

Ennen operaatiota robotille opetettiin tarkka reitti, jonka varrelta se keilasi ympäristöään pistepilvitietomallina suoraan tietokantaan. Pistepilvi on mittatarkka kolmiulotteinen malli, joka päälle sijoitettavan valokuvainformaation kanssa muodostaa työmaan virtuaalimallin.

Pistepilveä voi tarkastella eri näkökulmista www-selaimella tai sopivilla VR-laseilla. Mallista voi myös ottaa tarkkoja mittoja vapaasti valittavista pisteistä.

”Työmaan tiedonkeruuta on mahdollista tehostaa moderneilla työkaluilla – tärkeintä on kuitenkin itse toimintatavan parantaminen, ei teknologia itsessään”, Skanskan kehitysinsinööri  Peter Peltonen kertoo yhtiön tiedotteessa.

”Robottikoira herätti työmaalla kyllä paljon hilpeyttä ja mielenkiintoa. Hän oli hyvin koulutettu koira, ei eksynyt kertaakaan ahtaisiin paikkoihin, joihin ei olisi mahtunut tai joista ei olisi päässyt pois. Spot pärjäsi työmaaolosuhteissa hyvin ja osoittautui oikein älykkääksi apuriksi”, työmaan tuotantoinsinööri  Henri Ahoste sanoo.

”Spotin näkeminen oli hämmästyttävä kokemus!”

Kuuden pisteen reittiin ja valitun lohkon millimetrintarkkaan laserkeilaukseen kului Spotilta 46 minuuttia. Henri Ahoste laski, että samalla tahdilla koko kerroksen läpikäynti kestäisi vähintään 8 tuntia. Tätä aikaa on mahdollista lyhentää.

Ahoste visioi tilannetta, jossa Spot aloittaisi työnsä automaattisesti työajan päätyttyä, lataisi mittausdatan lopuksi pilveen ja palaisi latausasemalle valmistautumaan seuraavalle kierrokselle. Robotti voisi myös mennä kohteisiin ja olosuhteisiin, jotka ovat vaaraksi ihmisille tai liian ahtaita saavutettavaksi.

Tulevaisuudessa Spotin kaltaiset karvattomat kaverit voivat vähentää merkittävästi ihmisten manuaalista työtaakkaa.

Robotiikka tiedonkeruun avuksi

Toistaiseksi suurin osa työmailla kerättävästä laatu- ja työvaihetiedoista syntyy tietoa käsin eri järjestelmiin syöttämällä. Lisäksi yleistymässä ovat tietoa automaattisesti keräävät olosuhdesensorit sekä työmaa- ja nosturikamerat.

Dronet, kameroilla varustetut lennokit, ovat arkipäivää jo monissa isommissa hankkeissa.

Lippulaivan työmaalla vierailleen Spotin on kehittänyt yhdysvaltalainen Boston Dynamics. Yhtiö on kehittänyt robotteja, jotka ominaisuuksiensa puolesta soveltuvat tiedonkeruuseen työmaaolosuhteissa.  Yhtiön tuotteista tunnetuimmat ovat kaksijalkainen Atlas ja koiraa muistuttava Spot.

Lippulaivassa Spot sai tehtäväkseen tuottaa kolmiulotteisen mallin ja kuvamateriaalit yhden kerroksen yhdestä lohkosta.

Spot saapui työmaalle suuressa kuljetuslaatikossa. Se painaa 32 kiloa, joten sen nostaminen paikalleen vaati kaksi henkilöä. Robotti ei ole muilta mitoiltaankaan aivan pieni koira, sillä sen korkeus on enimmillään 84 senttimetriä ja pituus 1,11 metriä.

Spotia voi ohjata mukana tulevalla tablettitietokoneella tai selainpohjaisella ratkaisulla, vaikka etänä toiselta paikkakunnalta. Se pystyy kävelemään epätasaisella alustalla, nousemaan portaita ja väistelemään esteitä. Se ei myöskään törmää ihmisiin, olivatpa nämä sitten paikallaan tai liikkeessä.

Aalto-yliopiston Spot saa lisävarusteekseen vielä käden, jolla se voi esimerkiksi poimia esineitä tai avata ovia.

Osa Building 2030-konsortiota

Skanska on mukana Aalto-yliopiston kokoamassa Building 2030 -konsortiossa parinkymmenen alan yrityksen kanssa. Konsortio haluaa tehdä rakentamisesta luotetuimman toimialan vuoteen 2030 mennessä.  Visioon pääsemiseksi konsortio ideoi ja tukee alan digitaalisuuteen liittyvää tutkimusta.

Building 2030 -tutkimushankkeet ovat osoittaneet reaaliaikaisen tilannekuvan merkityksen rakentamisen uudistamisessa.

Kun kaikki osapuolet jakavat yhteisen ja ajantasaisen kuvan hankkeen tapahtumista, resursseista ja aikataulusta, rakentamisen hukka tutkitusti vähenee. Hukkaa on esimerkiksi tiedon etsiminen, odottelu, tavaran tarpeeton liikuttelu ja uudelleen tekeminen.

Edit 4.5.: Korjattu enimmäiskorkeus 84 senttimetriksi.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Robottikoira skannasi Lippulaivan työmaan – kävelevä robotti herätti hilpeyttä työmaalla”

  1. 840 cm korkea robottikoira kyllä varmasti herättää kunnioitusta.

  2. Kiitos huomiostasi! Todellakin herättäisi jopa pelkoa. Kyseessä ei tosiaankaan ole maailman korkein robottivinttikoira. Virhe korjattu!

Vastaa käyttäjälle Johanna Aatsalo Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat