Kokeile kuukausi maksutta

Ärsyyntynyt uuden asunnon ostaja on kova vastustaja

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Asuntorakentajat ovat saaneet taas täyslaidallisen arvostelua. Tällä kertaa asialla oli entinen valtiovarainministeri Iiro Viinanen, joka esitteli Helsingin Sanomissa (16.9.) laajasti Lahdessa sijaitsevan kerrostaloasuntonsa ja koko taloyhtiön ongelmia. Viinasen mukaan erilaisia rakennusvirheitä on korjattu yli kymmenen vuotta.

Viinasen iskulause rakentajien suuntaan on selkeä: ”Vetkuttelu riittää – laatu kuntoon!”

1990-luvun lama-ajan hallituksen kirstunvartijana toiminut Viinanen tunnettiin kovista säästöistä ja jopa inhorealistisen tiukoista näkemyksistä. Niillä ominaisuuksilla poliitikko saavuttaa Suomessa aina suosiota.

Viinasen ulostulo rakennusalan laadusta ei sekään jää varmasti noteeraamatta. Tällä kertaa kyse oli siis lähinnä rakennusaikaisten virheiden korjaamisesta rakennuksen valmistuttua.

Kesällä julkistettu Rakennusteollisuus RT:n ja Epsi Ratingin asiakastyytyväisyystutkimus kertoi, että uudisasunnon ostajat ovat kokonaisuutena varsin tyytyväisiä rakennusyhtiöihin, mutta eniten kohennettavaa on juuri asunnon virheettömyydessä. Tutkimuksen mukaan keskimäärin joka kolmas asiakas on valittanut tai löytänyt aihetta sille. Eri rakennusyhtiöiden välillä erot olivat kuitenkin suuret.

Rakennusvirheiden korjaaminen on usein rutiinia ja koko rakennusprosessista pieni jälkinäytös. Asiakkaan näkökulmasta ne ovat kuitenkin usein näkyvin osa uuden asunnon ostoa. Rahansa asuntoon kiinni laittanut haluaa tietysti tutkia tarkkaan, millainen toiveiden asunnosta tuli ja onko siinä kaikki kohdallaan. Monissa tapauksissa asiakkaan ärsytyskynnys on matalalla ja jos rakennusyhtiö ei tunnu reagoivan riittävällä kiinnostuksella ongelmiin, sillä on pian käsissään kymmenien tai satojen virheiden lista. Mikään ei ole niin sisukas kuin ärsytetty asunto-osakeyhtiön osakas.

Maineen kannalta rakennusyhtiöiden kannattaisi siis kiinnittää nykyistä enemmän huomiota virheiden korjaamiseen ja etenkin asiakasviestintään. Kuten eräs rakennusyhtiöjohtaja totesi: ”Älkää riidelkö pikkuasioista, vaan sanokaa heti, että totta kai korjaamme.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Ärsyyntynyt uuden asunnon ostaja on kova vastustaja”

  1. Meinaako tuo ”Älkää riidelkö pikkuasioista, vaan sanokaa heti, että totta kai korjaamme.” sitä, että vuotava hana korjataan suosiolla mutta vuotavaa kattoa ei.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat

Tapio Kivistöhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/tapio-kivisto/