Yhteistyöblogi Mikko Särkikangas, e21 Solutions Ei kommentteja

Markkinakartoituksemme tuo näkemystä myynnin digitalisointiin – lataa maksuton raportti

Kartoitimme lokakuussa myynnin ja asiakaspalvelun digitalisoinnin tärkeimmiksi koettuja liiketoimintahyötyjä*. Tutkimukseen osallistui teollisuuden ja teknisen kaupan yritysten ylin johto.

Yksi tärkeimmiksi koettuja hyötyjä oli olemassa olevan asiakaskunnan palveleminen paremmin, digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen. Tämä on varmasti haluttu kehityssuunta ammattiostajien näkökulmasta. Suurin osa heistä perehtyy jo nyt itsenäisesti oston kohteeseen verkon kautta saadun tiedon avulla. Iso osa heistä on myös valmis tekemään tuotevalinnan ja tilauksen itsenäisesti.

Verkkopohjaisen myynnin ja asiakaspalvelun parantamiseen on toki monia erilaisia ratkaisuja, mutta yksi ostoprosessia merkittävästi helpottava ja nopeuttava ratkaisu on tuotevalitsin eli konfiguraattori. Konfiguraattorin toiminnallisuuden ydin löytyy yleensä peilaamalla itse myyntihetkeä – sitä tilannetta kun myyjä ja ammattiostaja keskustelevat asiakkaan konkreettisesta tarpeesta. Toisin sanoen; mitkä ovat ne kysymykset, jotka myyjä esittää asiakkaalle liittyen tuotteiden menekkiin, kokoonpanoon ja toiminnallisuuteen.

Automaatiolla laajat hyödyt

Konfiguraattorilla pystytään ratkaisemaan monta asiaa. Se laskee ja kertoo automaattisesti, annettujen perustietojen perusteella, mitä toiminnallisuuksia ja tuotteita ratkaisuun tarvitaan ja paljonko. Näin myyntiorganisaation kaipaama ”määrämittainen” tilaus voidaan tehdä muutamalla klikkauksella ilman, että asiakkaan, tukkurin tai myyntiorganisaation tarvitsee aina selvittää kaikkia yksityiskohtia.

Parhaimmillaan konfiguraattori voi myös ratkaista monen eri kohderyhmän haasteet ja palveluketjun. Kun esimerkiksi pienemmät ostot hoituu itsenäisesti verkossa, myyjän ajankäyttö tehostuu ja hän voi keskittyä aidosti haastavien tarjousten rakentamiseen. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Ruduksen verkkokauppa, jossa asiakas voi laskea esimerkiksi tarvitsemansa hiekkamäärän tonneina merkitsemällä pinta-alan ja paksuuden laskuriin.

Monimutkaisia tuoteyhdistelmiä (=ratkaisuja) tehtäessä pystytään määrittämään haluttu lopputulos ja sen pohjalta näkemään vaaditut, eri tuotteiden väliset yhteensopivuudet. Näin pystytään myös vakioimaan myyntiprosessi, jolla virheiden määrä vähenee. Konfiguraattori mahdollistaa myös erilaisten vaihtoehtojen rakentamisen nopeasti, jolloin ajankäyttö tehostuu ja myyntiprosessi lyhenee, kun aika kohtaamisesta tarjoukseen nopeutuu ja tuote erilaisilla yhteensopivilla osilla on ostettavissa napin painalluksella tuotevalinnan jälkeen.

Valjasta hyödyt käyttöön

Mikä on juuri sinun liiketoimintasi kannalta asia, joka pitää ratkaista, jotta myynnin ajankäyttöä tehostuu? Sparraan usein asiakkaitani heidän asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Haastan ajatusta, miten oma asiakaspalvelu ja myynti voidaan viedä verkkoon siten, että se kannustaa asiakkaita käyttämään verkkoratkaisuja. Vastaamalla kysymyksiin – miksi ostat meiltä, miten ostat meiltä ja mitä ostat meiltä – löytyy usein toimivia malleja myös sähköisten palveluiden kehittämiseen.

Tarjoamalla asiakkaita palvelevia ratkaisuja verkossa pystyt osoittamaan ammattitaitoasi, sitoutat asiakaskuntaasi, houkutat uusia potentiaalisia ostajia ja vapautat myynnin kallisarvoista aikaa. Näin varmistat, että kassa kilahtelee myös jatkossa. Kehitä omaa kilpailuetuasi aloittamalla myynnin ja asiakaspalvelun digitalisointi nyt.

Haluatko saada käyttöösi teollisuuden ja teknisen kaupan ylimmän johdon näkemyksiä digitalisaation tarjoamista liiketoimintahyödyistä? Lataa koko raportti maksutta käyttöösi täältä!

digitalisaatio

Mikko Särkikangas, e21 Solutions

Mikolla on yli 15 vuoden kokemus verkkopalveluiden tuottamisesta teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksille. Hän toimii myyntijohtajana e21 Solutions Oy:ssä, joka tehostaa yritysten liiketoimintaa sähköistämällä prosesseja, helpottamalla tuotetiedon hallintaa ja kasvattamalla myyntiä B2B-verkkokaupparatkaisuilla. www.e21.fi
Kaikki kirjoitukset

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia