Yhteistyöblogi Mikko Särkikangas, e21 Solutions Ei kommentteja

Miten tehdä enemmän tarjouksia ja vähemmän virheitä?

Rakennustuoteteollisuuden yrityksissä on usein tilanne, että myynti käyttää paljon aikaa asiakkaiden tarvekartoitukseen sekä erilaisten vaihtoehtojen rakentamiseen ja hiomiseen yhdessä asiakkaan kanssa. Tuotteisiin liittyvää tietoa on hajanaisissa paikoissa kuten tuotekatalogeissa, verkkolevyillä, extraneteissä tai työntekijän sähköpostissa. Tuotepäälliköt ja suunnittelijat joutuvat vastaamaan uudelleen ja uudelleen samoihin kysymyksiin ja hakemaan vastauksia. Näin ollen lisätietojen antamisesta tilauksen jättämiseen, tarjouksen tekemiseen ja lopulta kaupan hyväksymiseen tarvitaan monta työllistävää manuaalista vaihetta. Kauanko sinun yritykselläsi menee aikaa yhden tarjouksen tekoon?

Ohjatulla tuotevalinnalla helpotat ostamista ja tehostat myyntiä

Verkkoon rakennettu Tuotevalitsin ohjaa ostamista heti ensimmäisestä askeleesta lähtien. Se ohjaa asiakasta valitsemaan ensin tuotteen käyttötarkoituksen, pyytää sitten tarvittavat tekniset tiedot, visualisoi vaihtoehdot, tarjoaa lisätarvikkeita, poistaa väärät valinnat ja johdattaa asiakkaan kohti tarjouspyyntöä tai kauppaa, ihan miten yritys itse haluaa. Näin tehdessään, se:

– tarjoaa asiakkaalle itsepalvelutoiminnon
– vähentää työllistävien tuotekyselyiden tulvaa
– vähentää virheiden määrää ja
– toimii sekä tarjous- että hinnoittelutyökaluna.

Verkkoon rakennettu ohjattu tuotevalinta ratkaisee siis monta myyjän haastetta, jolloin myynti voi keskittyä suurempiin ja monimutkaisempiin ratkaisutoimituksiin.

Tuotevalitsin auttaa montaa erilaista käyttäjää. Sitä voivat käyttää myyjät, asiakaspalvelijat, jälleenmyyjät ja tietenkin loppuasiakkaat. Yhdellä ratkaisulla tuotetaan monelle eri taholle tehokas työkalu eikä ratkaisun rakentaminen jää vain huippumyyjän harteille. Kun yhdellä ratkaisulla voidaan jopa tuplata myyntiresurssit, vähentää virheiden määrää ja palvella asiakasta asiakaslähtöisesti, on mielestäni saavutettu win-win-win-tilanne.

Tee myynnistäsi kilpailuetu

Moni yritys pitää omana kilpailuetunaan asiakkaan palvelua (Digitalisaation tarjoamat liiketoimintahyödyt asiakkuudenhoidossa ja myynnissä -kartoitus 2016). Harva kuitenkaan osaa ilmentää tämän kilpailuedun verkossa. Tuotevalitsimella voit tarjota erinomaisen palvelun niin jälleenmyyjille kuin loppuasiakkaille. Vasteajat lyhenevät, asiakas saa vertailla ratkaisuja nopeasti ja ostaminen on helppoa. Yksi asiakkaistamme on saavuttanut 300 tehdyn tuotevalinnan viikkovauhdin. Pystyykö sinun organisaatiosi käsittelemään 300 tarjouspyyntöä viikon aikana?

Tuotevalitsin auttaa voittamaan asiakkaat puolellesi palvelun helppokäyttöisyydellä ja valjastaa myynnin yrityksesi kilpailueduksi. Lue lisää ratkaisuistamme ja referensseistämme www.e21.fi/tuotevalitsin

Yhteistyöterveisin,
Mikko Särkikangas
Myyntijohtaja, partner
www.e21.fi

Mikko Särkikangas, e21 Solutions

Mikolla on yli 15 vuoden kokemus verkkopalveluiden tuottamisesta teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksille. Hän toimii myyntijohtajana e21 Solutions Oy:ssä, joka tehostaa yritysten liiketoimintaa sähköistämällä prosesseja, helpottamalla tuotetiedon hallintaa ja kasvattamalla myyntiä B2B-verkkokaupparatkaisuilla. www.e21.fi
Kaikki kirjoitukset

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia