Suomessa on vain vähän yli satavuotiaita tuotemerkkejä ja vielä vähemmän niitä, jotka ovat täyttäneet 150 vuotta. Yksi sellainen on Pukkila, jonka seinä- ja lattialaattojen korkeaa laatua ja laajaa valikoimaa suomalaiset ovat oppineet arvostamaan vuosikymmenestä toiseen.
Laattapiste-Pukkila Oy:n toimitusjohtaja Tommi Haru sanoo, että Pukkila on omalla alallaan Finlaysoniin ja Marimekkoon vertautuva ikoninen brändi. Se oli keskeinen syy, miksi Harun perheyhtiö päätti hankkia joulukuussa 2022 Pukkilan omistukseensa.
”Olemme iloisia, että voimme jatkaa ja kehittää edelleen historiallista tuotemerkkiä. Yhdistämällä Laattapisteen ja Pukkilan voimme tarjota asiakkaillemme entistä laajemman tuotevalikoiman ja parempaa kokonaispalvelua”, Haru perustelee.
Yritys perustettiin tsaarin luvalla
Pukkilan tarina sai alkunsa vuonna 1874 Turusta, jonne suunniteltuun hienostohotelli Phoenixiin tarvittiin satakunta kaakeliuunia. Niihin tarvittavien kaakeleiden valmistamiseksi päätettiin perustaa tehdas Aurajoen rantaan. Yrityksen nimeksi tuli Åbo Kakelfabriks Aktiebolag – Turun Kaakelitehdas Oy.
”Kovin monelta suomalaisyritykseltä tuskin löytyy Venäjän tsaarin allekirjoittama yrityksen perustamiskirja. Meillä sellainen on kehystettynä seinällä”, Haru sanoo.
Tuotannon kasvaessa uusi tehdas perustettiin vuosisadan vaihteessa Turun lähistölle Pitkämäkeen. Kaakelien raaka-aineeksi sopiva savi saatiin Pukkilan pellolta, josta napattiin nimi yrityksen tuotteille.
Kaakeliuunit väistyivät vähitellen keskuslämmityksen tieltä, joten yhtiö alkoi 1930-luvulla valmistaa myös Pukkila-nimisiä seinä- ja lattialaattoja. Sotien jälkeen yritys päätti keskittyä yksistään sisustuslaattoihin.
Suomen historian värikkäiden vaiheiden ja taloudellisten suhdanteiden aalloissa Pukkilasta kehittyi maan johtava keraamisten laattojen markkinoija ja tunnetuin tuotemerkki.
”Pukkila on selvinnyt 150 vuoden aikana kaikista myllerryksistä, mukaan lukien kaksi maailmansotaa”, Laattapiste-Pukkilan markkinointiviestinnän asiantuntija Anna-Kaisa Tuomi huomauttaa.

Ikoninen brändi palasi kotimaiseen omistukseen
Pukkilan 150-vuotisessa historiassa on tapahtunut useita omistajavaihdoksia ja kasvua yrityskauppojen kautta. Vuonna 1995 siirtyi suomalais-ruotsalaisesta omistuksesta italialaiselle Ricchetti Groupille.
Pukkilan tehdas Turussa oli vuosikymmeniä ainoa jäljelle jäänyt laattatehdas Pohjoismaissa. Vuonna 2015 senkin toiminta päättyi, kun tuotanto siirrettiin Portugaliin sisaryrityksen tuotantolaitokselle.
Laattapisteen yritysoston myötä Pukkilan omistajuus palasi takaisin Suomeen. Näin kääntyi jälleen uusi sivu perinteisen tuotemerkin historiassa.
”Kunnioitamme Pukkilan valikoimissa historiaa pitämällä mukana klassisia sarjoja. Kehitämme kuitenkin koko ajan sarjoja esimerkiksi tuomalla mukaan uusia laattakokoja. Näin myös Pukkila vastaa meneillään oleviin trendiin”, Tommi Haru sanoo.
Klassikot pitävät hyvin pintansa
Pukkilan vanhin ja myydyin laattasarjan on Natura, jonka valmistus alkoi jo 1930-luvulla. Sarjaan kuuluvilla kuusikulmaisilla lattialaatoilla on astellut luultavasti jokainen suomalainen kylpyhuoneissa ja uimahalleissa.
Pukkilan ikonisimpiin laattasarjoihin kuuluu myös Mosaico Porcelanico. Mosaiikkien valmistus alkoi Turussa jo 1950-luvulla.
Pukkilan 150 vuotta kestänyttä taivalta juhlistetaan palauttamalla historiallisille laattasarjoille alkuperäiset nimet. Pukkila Harmony Arquitectos -sarja on jälleen Pukkila Harmony, jonka matta- että kiiltävälasitteisista seinälaatoista löytyy 40 väriä ja neljä kokoa.
Pukkila Nova Arquitectura -sarjan nimi on palautettu juhlavuoden kunniaksi Pukkila Coloriksi. Sarjasta löytyy 40 väriä ja kolme kokoa seinä- ja lattiakäyttöön.
Colorin ja Harmonyn tuotanto alkoi 1930-luvulla. Uuden klassikon aineksia on puolestaan Pukkila Färgblock -sarjassa, jossa ruotsalaisen suunnittelijan tuomat freesit värit yhdistyvät skandinaaviseen tyyliin.
Tommi Haru sanoo, että Pukkilan monipuolinen väri- ja kokovalikoima lisäävät vaihtoehtojen runsautta. Ne tarjoavat arkkitehdeille, suunnittelijoille ja kuluttaja-asiakkaille paljon mahdollisuuksia.
Haru huomauttaa, että yhdessä Laattapisteellä ja Pukkilalla on enemmän voimavaroja kehittää myös palvelujaan niin ammatti- kuin kuluttaja-asiakkaillekin. Vahvan asiantuntemuksen ohella olennainen osa laadukasta palvelua on tehokas logistiikka. Suomessa sijaitseva varasto varmistaa asiakkaille nopeat toimitukset.