Moni törmää ongelmiin, kun omakotitalolle pitäisi löytää luotettava rakentaja tai kylppäriremontille toteuttaja. Kuinka poimia kymmenien palveluntarjoajien joukosta yritys, joka on omaan tarpeeseen sopiva ja hoitaa hommansa niin työmaalla kuin paperitöidenkin parissa.
Mitä arvokkaammasta työstä on kyse, sitä tärkeämpää on selvittää yrityksen taustat etukäteen. Isomman remontin kohdalla kannattaa varmistaa, että yritys selviää urakasta kunnialla ja aikataulussa eikä remontin jälkeen paljastu esimerkiksi rakennusvirheitä.
Remontin yksityiskohdat kannattaakin määritellä kirjallisesti ja riittävän tarkasti. Näin jälkikäteen ei tarvitse kiistellä siitä, mitkä työt kuuluvat sopimukseen ja mitkä lisätöihin.
Tällaisesta pienestä tulkintaerosta saattaa pahimmillaan kehkeytyä pitkä riita, jossa luottamus katoaa molemmin puolin ja työtilaus käy lopulta kalliiksi molemmille osapuolille. Ja mikä ikävintä, riitelyn keskellä itse remontti saattaa jäädä puolitiehen.
Remonttiyritysten vertailu on vaikeaa
Edellä kuvatut tilanteet ovat vuosien mittaan tulleet tutuiksi myös kiinteistö- ja rakennustoimialan järjestöjen omistaman Vastuu Groupin toimitusjohtajalle Lars Albäckille.
Toistakymmentä vuotta voimassa ollut tilaajavastuulaki on hänen mukaansa selkiyttänyt rakennusalan sopimuskäytäntöjä ja tuonut läpinäkyvyyttä yritysten taustoihin. Silti aivan liian harva remontti sujuu lopulta kuin Strömsössä.
”Yrityksen taloustilanne ja todistukset lakisääteisten velvoitteiden hoitamisesta löytyvät helposti rekistereistä, mutta miten vertailla etukäteen työn laatua ja hinta-laatusuhdetta? Niistä löytyy jo niukemmin faktaa”, Albäck toteaa.
Muiden kokemukset auttavat yrityksen valinnassa
Zeckit-palvelu helpottaa yritysten vertailemista ja lisää avoimuutta tarjoamalla kattavat ja ilmaiset taustatiedot kaikista Suomessa toimivista yrityksistä. Verkkopalveluun kerätään vertailun ja päätöksenteon helpottamiseksi myös asiakasarvioita hotelli- ja matkailusivujen tapaan.
Tästä hyötyvät myös palvelujaan tarjoavat yritykset saadessaan ansaitsemaansa kiitosta tai arvokkaita kehitysehdotuksia.
”Tämä on tavallaan kaikki alat kattava trip advisor, jonka avulla työlle löytää osaavimmat tekijät. Kuluttajien lisäksi sitä voivat käyttää myös taloyhtiöt ja yritykset etsiessään itselleen tekijöitä tai yhteistyökumppaneita”, Albäck selvittää.
Esimerkiksi taloyhtiöiden putkiremonteissa on tärkeää valita yhteistyökumppani, jolla on riittävästi taloudellista ja henkilökapasiteettia työn hoitamiseen sekä hyviä referenssejä aiemmista urakoista. Valitettavan monella taloyhtiöillä on kokemuksia huonoista valinnoista, jotka ovat aiheuttaneet suuria taloudellisia menetyksiä myös osakkaille.
”Avoimuus ja luottamus ovat lopulta kaiken lähtökohta ja etu myös alan yrityksille. Pääosa varallisuudestamme on kiinteistöissä ja siksi niistä on pidettävä entistä parempaa huolta”, Albäck muistuttaa.