Motiva avasi kesän korvalla uuden ympäri vuorokauden päivystävän verkkopalvelun, joka auttaa taloyhtiöitä parantamaan omaa energiatehokkuuttaan.
Energia-assariksi nimetty palvelu on ympäristöministeriön ja Motivan yhteinen pilotti, jossa on mukana myös HSY Ilmastoinfo. Neuvontapalvelun taustalla on uusi energiatehokkuusdirektiivi, jonka myötä asumista on muokattava entistä vähähiilisemmäksi sekä energia- ja materiaalitehokkaammaksi.
Tekoälybotti vastaa muun muassa lämmitykseen ja ilmanvaihtoon, energia-avustuksiin ja energiatodistuksiin liittyviin kysymyksiin. Mikäli suoraa vastausta ei löydy, assari ohjaa kysyjiä eteenpäin paremman tiedon lähteille.
Energiaremonttien lisäksi palvelun kautta saa tietoa taloyhtiöiden energia-avustuksista sekä avustuksia myöntävän Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn tietolähteistä.
Puolueetonta tietoa investointien tueksi
Pilotin ensi sijaiseksi kohderyhmäksi on valittu taloyhtiöt ja etenkin niiden hallitusten jäsenet. Monissa on vuosittain kasvavaa korjaustarvetta, mutta investointipäätösten tueksi kaivataan luotettavaa ja puolueetonta tietoa.
Motivan johtavan asiantuntijan Jaakko Ketomäen mukaan Energia-assaria ovat hyödyntäneet jo sadat verkkokävijät. Kysymyksiä on tullut monista eri teemoista ja eniten vedenkulutuksesta.
”Syksy tuo lisää kävijöitä, sillä monessa taloyhtiössä yhtiökokousta on siirretty koronan
takia eteenpäin. Myös uudet energia- ja korjausavustukset lisäävät tiedon tarvetta”, Ketomäki kertoo.
Energia-assaria voi tentata Motivan verkkosivuilla taloyhtiöt-osiossa. Tänä syksynä vastaava neuvontaa lisätään myös omakotirakentajille ja -remontoijille heille suunnatussa verkkopalvelussa.
”Tekoälybottimme on tässä vaiheessa vasta harjoittelija, mutta se oppii koko ajan lisää. Kysymykset kannattaa silti muotoilla mahdollisimman selkeiksi ja lyhyiksi”, Ketomäki vinkkaa.