”Auto on aina helppo vaihtaa kokonaan uuteen ja pienipäästöiseen. Kiinteistöissä on sen sijaan edettävä pienemmin askelin ja päivitettävä tekniikkaa ja kokonaisuutta pala palalta paremmaksi. Tässä elinkaarimalli on iso apu”, SRV:n energia- ja elinkaaripalveluista vastaava johtaja Jere Pirhonen muistuttaa. Kuva: SRV.

Kiinteistön hiilijalanjälki haltuun elinkaarimallilla

Pienipäästöiset ajokit käyvät nyt kitkatta kaupaksi, mutta vanha dieselauto on omistajalleen liki murheenkryyni. Vastaava markkinamuutos on edessä myös kiinteistösektorilla. Siksi kiinteistöjen kunnosta, energiatehokkuudesta ja hiilijalanjäljestä pitää huolehtia koko elinkaaren ajan.

Kirjoittaja(t)

Moni meistä on jo tottunut vaihtamaan ajopeliään muutaman vuoden välein modernimpaan ja aiempaa pienipäästöisempään malliin. Vaikka valintamme voi tuntua vapaalta, sitä ohjaavat yhä enemmän auton päästöt, ympäristökuormitus ja käyttökulut.

Sama trendimuutos on SRV:n energia- ja elinkaaripalveluista vastaavan johtajan Jere Pirhosen mukaan kiihtymässä myös kiinteistöalalla. Kiinteistöjen arvo määräytyy tulevina vuosina paitsi yleiskunnon myös energiatehokkuuden ja hiilijalanjäljen perusteella.

Ohjurikin on Pirhosen mukaan selvä. Kiinteistösektori käyttää paljon energiaa ja tuottaa noin kolmanneksen CO2-päästöistä.

”Tavoitteemme on päästä hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä, joten edessä on vielä kosolti työtä”, Pirhonen muistuttaa.

Elinkaarimalli avuksi

Alan asiantuntijan mukaan muutos pakottaa panostamaan paitsi kiinteistöjen energiatehokkuuteen myös niiden ennakoivaan ylläpitoon ja huoltoon.

Yksi toimiva ratkaisu löytyy elinkaarimallisesta rakentamisesta ja siihen liittyvästä huoltovastuusta. Kun kiinteistö ja sen kunnossapito jäävät esimerkiksi 10-20 vuoden sopimuksella rakentajan vastuulle, on myös energiatekninen päivitystyö ja hiilijalanjäljen kutistaminen osaavissa käsissä.

”Elinkaarisopimus velvoittaa rakentajan huolehtimaan laadusta, toimivuudesta ja energiatehokkuudesta pitkäjänteisesti ja ennakoivasti. Sitä on toistaiseksi hyödynnetty lähinnä julkisessa rakentamisessa, mutta sille on sijansa myös yksityisellä sektorilla”, Pirhonen muistuttaa.

Elinkaarimallista on iso apu myös ikääntyvän kiinteistökannan kunnossapidossa ja etenkin isoissa energiainvestoinneissa, joissa vanhaa tekniikkaa korvataan vähäpäästöisemmillä ja käyttökustannuksiltaan edullisemmilla vaihtoehdoilla. Uusien energianjärjestelmien ja päivitetyn talotekniikan myötä myös sisäolosuhteita voidaan ohjata niin, että olosuhteet ovat käyttäjälle jatkuvasti tasaiset ja miellyttävät.

”Auto on aina helppo vaihtaa kokonaan uuteen ja pienipäästöiseen. Kiinteistöissä on sen sijaan edettävä pienemmin askelin ja päivitettävä tekniikkaa ja kokonaisuutta pala palalta paremmaksi”, Pirhonen selvittää.

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi