Erilaisia ratahankkeita on parhaillaan käynnissä ennätysmäärä eri puolilla Suomea. Ja lisää on suunnitteilla Tampereen, Turun ja Helsingin välisistä nopeista junayhteyksistä sekä Espoon lisäraiteista. Kuvat: Wille Nyyssönen
Ilmoitus

Kiskot vievät kestävään kasvuun

Raideliikenteen kehittäminen oli Suomessa vuosikymmenien ajan sananmukaisesti sivuraiteella. Nyt sillä lyhennetään matka-aikoja, vähennetään päästöjä ja vauhditetaan taloutta.

Kirjoittaja(t)

Tampereen Ratikka, Länsimetro, Raide-Jokeri ja muut pääkaupunkiseudun mittavat raitiotieinvestoinnit, yleisen rataverkon korjaustyöt ja erilaiset lisäraidehankkeet.

Moni on saattanut viime vuosina ihmetellä kuntien, kaupunkien ja valtion intoa investoida raiderakentamiseen. Pohjoismaiden suurimpiin infrarakentajiin kuuluvan NRC Groupin Suomen maayhtiön toimitusjohtajan Harri Lukkarisen mukaan massiivisille hankkeille on kuitenkin selkeät perusteet.

”Raideliikenne on keskeinen keino liikenteen päästöjen pienentämisessä, ilmastonmuutoksen hillitsemisessä ja kestävien kaupunkirakenteiden luomisessa. Kaupungistuminen jatkuu ja rakentaminen kes­kittyy hyvien liikenneyhteyksien äärelle. Ratarakentamisen painopiste onkin nyt selkeästi kasvukeskuksissa ja niiden kaupunkiliikenteen kehittämisessä”, Lukkarinen listaa.

Raideliikenteen paikalliset hyödyt konkretisoituvat toimitusjohtajan mu­kaan nopeasti, kunhan hankkeet vain saadaan käyntiin. Raiteet tuovat uutta elämää ja palveluja paitsi keskus­ta-alueille, myös kiskojen varrella oleviin kaupunginosiin.

”Tärkeintä on lähteä liikkeelle. Kun ensimmäiset yhteydet on rakennettu, niitä halutaan nopeasti lisää”, Lukkarinen toteaa.

Kiskot kestävät koronan kolhut

Tämä realisoituu myös nykyisessä rakennusbuumissa. Käynnissä oleville hankkeille suunnitellaan jatkoa muun muassa Turun, Tampereen ja Helsingin välisistä nopeista junayhteyksistä sekä pääkaupunkiseudun lisäraiteista.

Vireillä on myös monia paikallisia raideliikennehankkeita. Niistä näkyvin on Tampereen tuore päätös jatkaa Ratikan rakentamista jo ennen ensimmäisen vaiheen valmistumista. Raitiovaunut tekevät paluuta myös Turkuun ja niitä on piirrelty jopa Oulun katukuvaan.

Vaikka korona on tehnyt tänä vuonna kuopan joukkoliikenteen käyttäjämääriin, kaupunkien ja raiteiden vetovoiman ei uskota heikkenevän pitkällä aikavälillä.

Kuva: Wille Nyyssönen
Kuva: Nina Kaverinen

Infrarakentaja kutistaa myös omaa hiilijalanjälkeään

NRC Groupin suurimpia hankkeita ovat tällä hetkellä Tampereen Ratikka ja Raide-Jokeri, joissa yritys on yksi rakentaja-allianssien avainkumppaneista. Raide-Jokeri on 500 miljoonan euron budjetillaan Suomen suurin käynnissä oleva infratyömaa.

NRC Group on osa Oslossa pörssiin listattua infrakonsernia, jolla on Norjan ja Suomen lisäksi toimintaa myös Ruotsissa.  Suomessa yhtiön juuret ovat VR Trackissa, josta tuli osa norjalaisyhtiötä vuoden 2019 alussa.

Mittavat infrahankkeet pakottavat myös alan toimijat kiinnittämään entistä enemmän huomiota oman toimintansa hii­lijalanjälkeen. Vihreän infran rakentajan on toimittava itsekin mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Tähän on Lukkarisen mukaan panostettu myös NRC Groupissa.

”Uudessa ympäristöohjelmassa asetamme toiminnallemme päästötavoitteet ja selvitämme hiilijalanjälkeä, energiankulutusta ja materiaalitehokkuutta. Näissä asioissa infra-alalla on vielä kehitettävää ja etenkin materiaalien kierrätys on seikka, johon on kiinnitettävä entistä enemmän huomioita. Energiankulutusta ja päästöjä saadaan alaspäin lisäämällä muun muassa sähkökäyttöisten työkoneiden käyttöä”, Lukkarinen luettelee.

Keskeisin tekijä on kuitenkin suunnittelu: peräti 90 prosenttia rakentamisen ja rakennetun ympäristön elinkaaren aikaisista päästöpulmista voidaan ratkaista jo suunnittelupöydällä.

”Hankkeiden ympäristövaikutuksia arvioidaan infra-alalla entistä tarkemmin ja suunta on aivan oikea. Meidän on suunniteltava ja rakennettava ratkaisuja, jotka kestävät ja palvelevat niiden käyttäjiä vuosikymmenestä toiseen – parhaimmillaan jopa vuosisatoja”, Lukkarinen muistuttaa.

www.nrcgroup.fi


NRC Group

  • Pohjoismaiden johtava infra-alan toimija, joka työllistää noin 2 000 ammattilaista Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
  • Suomessa työntekijöitä noin 1 000.
  • Erikoistunut raideliikenteen rakentamiseen ja kunnossapitoon.
  • Mukana mm. Tampereen Ratikan ja Raide-Jokerin rakennustöissä.
  • Liikevaihto Suomessa noin 270 MEUR.

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi