Helsingin Olympiastadionin perusparannus- ja uudistustyömaalle on kuskattu yli neljäsataa rekkakuormallista betonimuotteja. Kansallisessa jättihankkeessa muottien toimittaja panostaa erityisen paljon suunnitteluun ja myös kierrättää muotit tehokkaasti.

Betoniautot pyörivät stadionin työmaalla lähes tauotta. Se tarkoittaa, että siellä tarvitaan myös betonimuotteja. Lähes kaikki muottien avulla paikallavaluna tehdyt betonirakenteet ovat stadionin maanalaisissa osissa – ja niitä tulee uudelle stadionille 20 000 neliömetriä.

Doka Finland vastaa hankkeen runkovaiheen betonimuottien vuokrauksesta ja suunnittelusta. Ja tämä kaikki vaatii millintarkkaa suunnittelua. Siksi Dokan muottisuunnittelija oli ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa työmaalla mukana projektin aloituksessa ja työskenteli paikalla puoli vuotta päivittäin.

Tämä oli Dokan toimitusjohtajan Risto Lehikoisen mukaan ainoa oikea ratkaisu sekä tiukan aikataulun että vaativien rakenteiden takia.

”Suunnittelun merkitys on muottityössä lisääntynyt. Nykyarkkitehtuurissa ei tyydytä helpoimpiin ratkaisuihin, ja siksi satsaamme myös muottipuolella suunnitteluun entistä enemmän. Lisäksi kaupunkien ahtaat rakennuspaikat vaativat entistä enemmän paikallavalua – ja muottisuunnittelua. Tämä on hyvä trendi, sillä paikallavalun ehdoton valtti on pitkäikäisyys verrattuna sen pääkilpailijaan elementtirakentamiseen”, Lehikoinen toteaa.

Kokemusta monen stadionin rakentamisesta

Doka ei ole ensimmäistä kertaa stadionia rakentamassa. Kansainvälinen yhtiö teki muun muassa Etelä-Afrikkaan Kapkaupunkiin vuoden 2010 jalkapallon maailmanmestaruuskisoihin Green Point-stadionin ja rakentaa parhaillaan stadionia Unkarin Budapestiin vuoden 2020 jalkapallon euroopanmestaruuskilpailuja varten. Doka on rakentanut stadionin myös muun muassa Kuwaitiin.

Helsingin Olympiastadionin työmaalla on ollut käytössä Doka Finlandin koko repertuaari.

”Valmiista seinämuottijärjestelmistämme käytämme siellä sekä raskaampaa nosturilla siirrettävää Framaxia että kevytmuottijärjestelmistä järjestelmämuotti Framia. Koottavan suurmuotin Top 50:n taas kasaamme työmaalla käsin ja nostamme paikan päällä pystyyn”, stadionin työmaan materiaalitoimituksista vastaava Dokan myyntipäällikkö Pekka Alho kertoo.

Kovassa käytössä työmaalla on ollut myös Framax Xlife plus -järjestelmämuotti. Järjestelmämuotit nopeuttavat työskentelyä, tehostavat työtä ja tuovat kustannussäästöjä, sillä yksi henkilö pystyy ankkuroimaan ne paikoilleen yhdeltä puolelta.

“Järjestelmässä on entistä vähemmän ankkureita sekä täydellisesti yhteensopivat muottikoot. Muotit voi yhdistää nopeasti sekä vaaka- että pystysuunnassa. Tämä on todella helppokäyttöinen rakenteiden tukiranka”, Alho toteaa.

Seinämuottien lisäksi työmaalla tarvitaan tukitorneja, holvitukia, holvimuottijärjestelmää ja erilaisia pilarimuotteja.

Kuva: Suvi Suovaara / Cuvaya.

Muottityöt ovat entistä ekologisempia

Järjestelmämuotin vaihtoehto olisi perinteinen puutavaramuotti, joka vaatii paljon käsityötä ja työvoimaa. Lisäksi siitä tulee purkamisen jälkeen ongelmajätettä. Puun käyttö on parinkymmenen viime vuoden aikana vähentynyt betonirakentamisessa lähes olemattomiin.

Dokan toimitusjohtaja Risto Lehikoinen onkin erityisen tyytyväinen siihen, että muottityöt pystytään tekemään paljon entistä ekologisemmin.

”Muottimme ovat loistavaa kierrätysmateriaalia. Vuokraamme muotit rakennusprojekteihin, ja aina käytön jälkeen kunnostamme ne ja lähetämme seuraavalle työmaalle. Materiaaleina ovat teräs, alumiini ja vaneri, jotka käytetään useampaan kertaan”, Lehikoinen kertoo.

Kun teräsmuottien käyttöikä on jopa 20–30 vuotta, niille tulee myös paljon käyttökertoja.

Doka GmbH

  • Yli 150 vuotta vanha itävaltalainen perheyritys
  • Toimii yli 70 maassa
  • Kaikkiaan yli 7 000 työntekijää
  • 95 prosenttia muoteista valmistetaan Itävallassa
  • Doka Finland Oy toiminut vuodesta 1996 lähtien
  • Suomessa työntekijöitä noin 75

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi