Henkilökohtaiset työntekijöiden ja asiakkaiden kohtaamiset ovat olennainen osa perinteikkään perheyrityksen työkulttuuria. Kuva: Luja.
Ilmoitus

Rakentamisen kivijalkana ihmisen kokoinen ote

Jos asiat eivät ole sisäpuolella kunnossa, se näkyy nopeasti ulospäin. Siksi Luja-yhtiöissä satsataan henkilöstön kohtaamiseen ja hyvinvointiin. Niistä kumpuaa hyvä työmotivaatio, joka on paras perusta jatkuvalle uudistumiselle ja kustannustehokkuudelle.

Kirjoittaja(t)

Asuntojen rakentaminen, betoniteollisuus ja kuivatuotteiden tuotanto ovat kolme aivan erilaista liiketoimintaa. Luja-yhtiöissä Lujatalo, Lujabetoni ja Fescon ovatkin jokainen erityisen itsenäisiä – mutta kahdessa keskeisessä asiassa samanlaisia.

– Me kaikki kolme kehitämme kestävää rakentamista inhimillisesti ja etujoukoissa. Meitä yhdistää se, että teemme työtä ihmiseltä ihmiselle. Jokaisessa portaassa kunnioitetaan henkilökohtaisia kohtaamisia ja yksilöllistä huomioon ottamista, sanoo Lujabetonin henkilöstöjohtaja Mikko Satuli.

Tämä koskee niin asiakkaita kuin henkilöstöäkin.

– Pystymme tuottamaan hyviä palvelukokemuksia vain, jos henkilöstö kokee tekevänsä merkityksellistä työtä ja voi hyvin. Ainoastaan tätä kautta pääsemme kestävään tuloksentekoon ja tuottavuuteen, jotka tietysti ovat yritysten ylimpiä päämääriä, Satuli sanoo.

Omistajilla, työntekijöillä ja asiakkailla on kasvot

Satuli muistuttaa inhimillisen johtamisotteen merkityksestä: koska ihmiset tekevät tuloksen, on keskeistä ymmärtää työntekijöiden erilaisuus ja johtaa heitä yksilöinä.

– Meidän on otettava huomioon, millaista johtamista kukin tarvitsee omana itsenään juuri nyt. Eniten työmotivaatioon vaikuttaa henkilön käsitys omasta jaksamisestaan ja työhyvinvoinnistaan. Siihen taas vaikuttaa eniten esimiestyö. Kun siis haluamme vaikuttaa tuottavuuteen, vaikutamme siihen, että esimiestyö toimii hyvin.

Vuosikymmeniä pitkää perheyrityksen henkeä ei ole päästetty Luja-yhtiöissä pölyttymään, vaan sitä päivitetään ajan tarpeiden mukaan. Suomen suurimman rakennusalan perheyhtiön omistus on tiukasti suomalaisissa käsissä ja omistajilla on kasvot.

– Kun yrityksellä on kasvot, myös jokaisella työntekijällä ja asiakkaalla on kasvot. Tämä luo luotettavuuden ja turvallisuuden tunnetta kaikille osapuolille ja helpottaa vuoropuhelua. Esimerkiksi meillä pidetään spontaaneja pienimuotoisia ideointi- ja tuotekehityspalavereja jatkuvasti, mikä tuo perinteikkääseen perheyritykseen modernia twistiä. Kun luotamme henkilöstöön, he haluavat antaa ideansa käyttöömme, sanoo kuivatuoteyritys Fesconin toimitusjohtaja Kimmo Peltola.

Omat koulutuspolut turvaavat tulevaisuutta

Lujatalon tulos syntyy pääkaupunkiseudulla ja maakuntien kasvukeskuksissa asunto- ja korjausrakentamisesta. Lujabetoni valmistaa muun muassa elementtejä ja ontelolaattoja 20 tehtaallaan eri puolilla maata, Fescon taas tekee tulosta kuivatuotevalikoimallaan.

Kaikilla toimialoilla käyrät ovat plussalla, mutta kvartaalien kanssa ei hötkyillä, muistuttaa Lujatalon henkilöstöjohtaja Tapio Huttunen. Uusia ratkaisuja työvoiman saantiin ja kehittämiseen etsitään jatkuvasti, ja esimerkiksi digitalisaation ja tietomallintamisen kehitys vaativat henkilöstöltä uusia taitoja jokaisella toimialalla.

– Meillä kvartaali on 25 vuotta eli katsomme asioita pitkällä aikavälillä. Siihen liittyy sekin, että taklaamme rakennusalan henkilöstöhaasteita omilla koulutuspoluillamme, jotta myös tulevaisuuden työvoimatarpeemme täyttyvät. Esimerkiksi Rakennusteollisuuden kanssa toteutetusta muuntokoulutuspilotista valmistuu tänä syksynä Lujatalolle kahdeksan it-insinööreistä koulutettua amk-rakennusmestaria, Huttunen kertoo.

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi