Harvinaisen työmaan harvinainen nosturi. Liebherr MK88 Plus -nosturi kurottautuu Olympiastadionin työmaalla koko komeudessaan ja siirtyy ketterästi ahtaasta paikasta toiseen. Kuva: Suvi Suovaara / Cuvaya.

Uusiin ulottuvuuksiin yhä nopeammin

Asiantuntijan silmä erottaa, että Helsingin Olympiastadionin työmaalla betonimuotteja ei siirtele mikä tahansa nosturi. Siellä urakoi uuden sukupolven mobiilialustainen torninosturi.

Kirjoittaja(t)

Nosturinkuljettaja Tomi Järvinen pyörittelee Liebherr MK88 Plus -nosturia Helsingissä Olympiastadionin työmaalla tottuneesti. Paikat ovat ahtaita, mutta tämä Lamminsivu Oy:n kone on tehty juuri niitä varten.

Jo kolmatta kesää jatkuvassa stadionin perusparannus- ja uudistamishankkeessa on tarvittu nosturia betonimuottien nostamiseen koko urakan ajan. Tämän vuoden huhtikuusta lähtien Järvinen on nostanut tällä harvinaisella mobiilinosturilla pääasiassa betonirautoja ja -muotteja. Luettelosta ei ole tulla loppua, kun hän listaa koneen etuja.
”Tämä korvaa järeät, enemmän tilaa vievät ja työläämpiä työmaajärjestelyjä vaativat nosturimallit. Erillistä pystytystä ei tarvita, vaan auton päällä oleva nosturi vain ajetaan paikalle ja yksi mies kasaa sen nostovalmiuteen puolessa tunnissa ilman mitään avustavia koneita”, Järvinen toteaa.

Hän pystyy kasvattamaan nostokorkeutta helposti kahdella peruskorkeustasolla ja puomin kolmella eri taittokulmalla. Asennustarkkuuden takaa mallille ominainen mikroliike.

”Puomin taittokulmien ansiosta nostogeometria on ainutlaatuinen. Täydellä 45 metrin etäisyydellä voidaan nostaa jopa 2 200 kilon taakkoja”, Järvinen kertoo.

Tomi Järvinen on Lamminsivun uuden sukupolven nosturin puikoissa välillä yläilmoissa ja välillä maan tasalla kaukosäätimen kanssa. Nosturissa kaikki toimii sähköllä, hydrauliikkaa tarvitaan vain tukijaloissa. Kuva: Suvi Suovaara / Cuvaya.

Ahtaiden paikkojen tilaihme

Nosturit ovat kehittyneet viime vuosikymmeninä hitaasti mutta varmasti. Kolmannen polven yrittäjä Vesa Lamminsivu sanoo, että koneiden keveys suhteessa nostovoimaan ja puomin pituuteen on kehittynyt huomattavasti. Enää ei tarvitse myöskään varata päiviä nosturin kokoamiseen ja paikasta toiseen siirtämiseen, mikä säästää huomattavasti aikaa yhdelläkin työmaalla.

”Nosturin alustana on auto, joten se on helppo ajaa nopeasti työmaalta toiselle. Olemmekin käyttäneet sitä Olympiastadionin vuoron päätyttyä yökeikoilla Helsingin keskustassa. Uusi nosturi paahtaa siis pidempää päivää tehokkaammin kuin vanhemmat mallit”, Vesa Lamminsivu kertoo.

Kun perinteisellä nosturilla esimerkiksi saneerausnosto kaupungin keskustassa vie koko yön ja katu on suljettava, tällä citynosturilla työ vie pari kolme tuntia ja vain pieni pätkä kadusta suljetaan.

”Koneen voi myös ajaa kiinni aivan rakennuksen kylkeen ja sen ääni on hiljainen. Yksi yleisimpiä töitä on viime aikoina ollut peruskorjattavien rakennusten huputtaminen sääsuojilla.”

Lamminsivu toi maahan Suomen ensimmäisen Liebherr MK88 Plus -mallin ja on nyt hankkinut toisenkin. Yksi investointien syy on se, että etenkin isoissa kaupungeissa ahtaiden paikkojen rakentaminen ja työskentelyn tehostamisen tarve lisääntyvät.

”Keski-Euroopan ahtailla työmailla malli on hyvin suosittu. Lisäksi se on nykyvaatimusten mukaisesti vähäpäästöinen”, Vesa Lamminsivu kertoo.

Monipuolista osaamista

Nostaminen liittyy olennaisesti myös elementtien asennukseen, joka on Lamminsivu-yhtiön ydintoimintaa. Sitä vetää yrityksen toinen omistaja Kari Lamminsivu.
”Viime aikojen isoja urakoitamme ovat olleet Tampereen Ratinan kauppakeskuksen runkotyöt samoin kuin Tampereen yliopistollisen sairaalan kolmen uudisrakennuksen työmaa”, Kari Lamminsivu toteaa.

Töiden onnistumista on takaamassa yhtiön monipuolinen nosturivalikoima, johon kuuluu kahden uuden polven nosturin lisäksi nostolava-autoja, henkilönostimia, tela-alustaisia kuukulkijoita, saksilavoja, kurottajia, mininostureita ja monia erikoisnostimia.

Maailmalla nosturien ulottuvuuksia koettelevat etenkin tuulivoimatyömaat.

”Tuulivoiman rakentajat haluaisivat suurentaa myllyjen kokoa, mutta nykyteknologialla ei suurempia pystytä nostamaan”, Kari Lamminsivu kertoo.

Liebherr MK88 Plus

  • Nostokorkeus korkeintaan: 59,10 m
  • Sivu-ulottuma korkeintaan: 45 m
  • Nostokyky korkeintaan: 8 tonnia
  • Erikoisuutena 15, 30 ja 45 asteen kulmaan kääntyvä jibi

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi