Etätöissä kotona kerrostalossa. Seinän takaa alkaa kuulua outoa ääntä. Ei kai vaan naapurissa ole alettu rakentaa! Etätyöläisen ensimmäinen ajatus paljastaa, että rakentaminen mielletään liian usein häiriöksi.
Fira-konsernin toimitusjohtaja Jussi Aho korostaa, miten tärkeää on ottaa naapurusto, asukkaat ja asiakkaat mukaan rakentamiseen. Kun tieto kulkee ja kaikki ovat ajan tasalla, rakentamisen raskain puoli tuntuu kevyemmältä.
”Firan ryhmärakentamishankkeiden kaltaiset palvelut ovat tästä hyviä esimerkkejä. Niissä rakennuksen tulevat asukkaat toimivat suoraan palvelun tilaajina”, Aho kertoo.
Teknologia ja palvelu käsi kädessä
Rakennusala pystyy muuttumaan palvelualaksi, koska se muuttuu myös teknologia-alaksi. Digitaalisen mittaamisen ja datan lisääntyminen mahdollistaa prosessin tarkan seuraamisen.
”Mitä enemmän teknologia ohjaa rakentamista, sitä paremmin tiedämme, mistä rakennukset tehdään, kuka ne tekee ja milloin – ja menikö kaikki niin kuin piti. Ja mikä parasta: samalla kun rakentamisen digitaalinen jalanjälki suurenee, sen hiilijalanjälki pienenee”, Aho toteaa.
Rakentamisen ympäristövaikutukset vähenevät Ahon mukaan lähivuosina huikeasti myös siksi, että sijoittajat valitsevat nyt rahastoja, jotka suosivat vastuullisuutta. Tämä kiihdyttää kilpailua muun muassa hiilineutraalien rakennusmateriaalien valmistuksessa.
Ala kantaa vastuun, ei asiakas
Parhaiden vaihtoehtojen valinta vaatii kuluttajalta vielä vaivannäköä, mutta tilanne kohenee nopeasti. Autoteollisuudessa on sama kehitys: yhä useampi asiakas haluaa vähäpäästöisiä autoja, ja teollisuus vastaa kysyntään.
Myös energia-ala kelpaa esimerkiksi.
”Miksi jokaisen kuluttajan pitää miettiä erikseen, valitseeko hän vihreän sähkön? Eikö ole vaikuttavampaa, että energiayhtiö tekee systeemisen muutoksen ja alkaa tuottaa kaiken energian hiilineutraalisti? Rakennusala on nyt saman edessä”, Aho toteaa.
Vastuulliset toimijat on Ahon mukaan helppo tunnistaa hyvästä palvelusta, joka takaa tietojen läpinäkyvyyden.
”Jos kuluttajan pitää tehdä työ ja selvittää kaikki taustat, palvelu ei toimi. Hyvä palvelu on rakentamisessakin tärkeä laadun tae.”