Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Tero Anttila, Turun pormestari Minna Arve ja Rambollin Jukka-Pekka Pitkänen keskustelivat kaupunkikehityksen ja infran suhteista. Kuva: Sini Pennanen
Ilmoitus

KATSO TALLENNE: Infra-alan vaikuttajat hakivat ratkaisuja isoihin haasteisiin

Rakennuslehden Inframarkkinat 2022 -ammattilaistapahtuma keräsi etänä yhteen lähes 500 infra-alan vaikuttajaa ja tarjosi ajankohtaisen kokonaiskatsauksen alan markkinoista ja kehitysnäkymistä.

Kirjoittaja(t)

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka korosti viime vuonna valmistuneen Liikenne 12 -suunnitelman merkitystä liikenneväylien kehittämisen pohjana.

”Ensimmäistä kertaa meillä on hallituksen ja opposition yhteinen suunnitelma väylien kehittämisestä. Sen toimeenpano on lähtenyt hyvin käyntiin”, Harakka totesi.

Suunnitelmaan sisältyy toimenpideohjelma ja valtion rahoitusohjelma. Toteutusta varjostaa kuitenkin julkisen talouden tiukka tilanne. Käynnistymässä olevia kehysneuvotteluja Harakka kuvasi haastaviksi. ”Rahalle on tarvetta muillakin sektoreilla.”

Myös valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen valitteli talouden niukkaa liikkumavaraa, mikä ei mahdollista huomattavia investointeja infraan budjettivaroilla. ”Esimerkiksi suurissa ratahankkeissa ajatuksena on löytää uudenlaisia rahoitusmalleja, joiden avulla investoinnit voidaan maksaa ilman pitkäaikaista rasitusta julkiselle taloudelle.”

Tällaisia suunnitteilla olevia megahankkeita ovat esimerkiksi Suomi-rata, Turun tunnin juna ja Itärata. Valtioneuvoston selvitys niiden rahoituksesta valmistuu kesällä.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka. Kuva: Sini Pennanen

Investointeja kestävään kehitykseen jatkettava

Liikenneinfran kasvavasta korjausvelasta kannettiin huolta monessa webinaarin esityksessä ja keskustelussa. Valtion väyläverkon korjausvelka on nyt noin 2,9 miljardia euroa.  Korjausvelan kasvu aiotaan pysäyttää vuoteen 2025 mennessä, mutta sen vähentäminen edellyttäisi rahoituksen lisäystä.

Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman nosti esille väylänpitoon liittyvien kustannusten rajun nousun. Yksistään asfaltointiin tarvittavan bitumin hinta nousi viime vuonna 72 prosenttia. ”Venäjän hyökättyä Ukrainaan hintakehitys on muuttunut lähes hallitsemattomaksi”, Wihlman huomautti.

Taloushuolista huolimatta investointien jatkamista kestävään kehitykseen pidettiin keskusteluissa välttämättöminä. Yksi painopisteistä on raideliikenteen kehittäminen. Sitä vievät tulevaisuudessa eteenpäin isoja kaupunkeja yhdistävät nopeat junat, uudet raitiolinjat kaupunkien sisällä ja tavaraliikenteen siirtyminen raiteille.

Tapahtuman tallenne on vapaasti katsottavissa 8.4. asti tapahtumasivun www.inframarkkinat.fi kautta.

Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman. Kuva: Sini Pennanen

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi