1.
Valtion väyläinfran korjausvelan pienentämiseen on saatu vakaa rahoitustaso, joka pysyy. Yrittäjille infratuotannon parissa menee vaikeaksi, jos volyymit ovat tänä vuonna 50 ja ensi vuonna 100. Jojo-homma on saatava seis ja ennustettavuutta lisää, jotta yritykset uskaltavat investoida. Myös alan markkinointi nuorille ja muille uravalintaa miettiville helpottuu, jos voisimme kertoa, että alalla on töitä nyt ja tulevaisuudessa.
2.
INFRAn jäsenet ovat tehneet läksynsä luontoasioissa ja selvästi nykyistä valmiimpia vastaamaan luontokadon haasteeseen. Minullakin on rakennusalan biodiversiteettitiekartta vielä puolitiessä. Aion lukea sen tarkasti ja haastan kaikki INFRAn jäsenet tekemään saman. Jos jotain asiaa ei nyt ymmärrä, se annetaan vielä anteeksi, ja aina voi kysyä INFRAn asiantuntijoilta apua. Muutaman vuoden kuluttua se on jo anteeksiantamatonta – ja todella huonoa bisnestä.
3.
Isosta osasta maa-ainesrallia on tullut pölyistä historiaa. Uusiomateriaalien käyttö on lisääntynyt, ja sitä kautta yritykset luoneet uutta liiketoimintaa rakennusalalle ja petranneet alan mainetta. Uusiomateriaalien tuotantopaikoille järjestyy sujuvasti lupa, ja julkisissa hankinnoissa tilaajat edellyttävät laajasti uusiomateriaalien käyttöä.