Helsinkiläiset Timo ja Sirkka Auranen hankkivat latauspisteen ladattavalle hybridilleen pari kuukautta sitten. Laite maksoi asennuksineen runsaat 2 400 euroa. Auraset ovat olleet laitteeseen tyytyväisiä, yhtä viikonlopun ajan kestänyttä toimintahäiriötä lukuunottamatta. Kuva Juhani Niiranen / HS

Näin taloyhtiöiden kannattaa valmistautua sähköautoihin

Sähköllä kulkevien autojen määrä lisääntyy, mutta latauspaikkoja on vielä vähänlaisesti. Nämä asiat taloyhtiön tulee tietää.

Kirjoittaja(t) Sami Takala / HS

Sähköautoja starttaillaan joka vuosi entistä enemmän, mutta latauspisteitä on vielä harvassa taloyhtiössä. Latauspisteiden puute voi aiheuttaa ongelmia, jos sähköautoja lataillaan peruspistorasioista.

Taloyhtiöiden kannattaa siksi valmistautua sähköautojen määrän lisääntymiseen jo nyt, sanoo Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Mia Pujals.

Ensi alkuun hän suosittelee hallitusta tekemään asukkaille kyselyn, jolla selvitetään aikomuksia sähköauton hankintaan ja kiinnostusta latauspisteisiin.

Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola sanoo, että taloyhtiön kannattaa samalla kartoittaa sähköjärjestelmän kunto ja riittävyys sähköautojen lataamiseen.

”Pahin tilanne on se, että pihaan alkaa ilmestyä ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja, joita asukkaat omin luvin lataavat autopaikkojen lämmitystolpista.”

Perinteisiä lämmitystolppia ei ole tarkoitettu sähköautojen lataamiseen. Jos niillä lataa sähköautoja, vaarana on, että sähköjärjestelmä ylikuormittuu. Lämmitystolpan voi kuitenkin muuttaa sähköautojen lataamiseen sopivaksi.

”Kotitalouspistorasiasta lataaminen on hidasta ja riittää esimerkiksi ladattaville hybrideille. Sähköautokäyttöön suunniteltujen latauspisteiden teho on vähintään kaksin verroin nopeampaa kuin kotitalouspistorasiasta”, Peltola sanoo.

Jos latauspisteitä tulee enemmän kuin yksi tai kaksi kymmentä autopaikkaa kohden, taloyhtiö voi joutua kasvattamaan sähköliittymän kokoa tai hankkimaan kuormituksen hallintajärjestelmän, joka jakaa latausvirtaa autoille.

”Voi myös olla, että latauspisteitä varten joudutaan uusimaan autopaikkojen syöttökaapelit. Jos kaapelointi uusitaan, on hyvä varautua kolmivaihevirtaan, vaikka sitä ei vielä juuri tarvita.”

Päätös sähköautojen latauspisteiden hankkimisesta tehdään yhtiökokouksessa. Päätöstä tehdessä tulee muistaa osakkaiden yhdenvertaisuus eli huomioida kaikkien osakkaiden tarpeet.

Latauspisteiden hankinta- ja ylläpitokustannusten jakautumiseen vaikuttaa muun muassa se, kuka hankkeen toteuttaa ja hallinnoi autopaikkoja.

Latauspisteet voidaan toteuttaa joko taloyhtiön, yksittäisen osakkaan tai osakasvähemmistön hankkeena.

Taloyhtiön hanke

Jos autopaikat ovat taloyhtiön hallinnassa, osakkaat päättävät latauspisteiden hankinnasta yhtiökokouksessa enemmistöpäätöksellä.

Kustannukset jakautuvat kaikkien osakkaiden kesken, ja ne peritään vastikkeilla normaalin vastikeperusteen mukaisesti.

Osakkaan oma muutostyö

Jos autopaikat ovat osakkaiden hallinnassa, yksittäinen osakas voi asennuttaa latauspisteen autopaikalleen. Osakkaan pitää kuitenkin pyytää lupa taloyhtiöltä. Hän maksaa itse muutostyön kulut.

Osakasvähemmistön hanke

Jos yhtiökokous päättää, ettei taloyhtiö asennuta latauspisteitä, hanke voidaan toteuttaa osakasvähemmistönä osaan autopaikoista.

Pujalsin mukaan hankkeen toteuttaja on tällöinkin taloyhtiö, mutta vastiketta latauspisteiden kustannuksista maksavat vain ne, jotka ovat halunneet lähteä hankkeeseen mukaan.

Osakasvähemmistön hanke edellyttää kahden kolmasosan määräenemmistöpäätöstä eli kahta kolmasosaa yhtiökokouksessa edustetuista osakkeista ja annetuista äänistä. Lisäksi tarvitaan jokaisen hankkeeseen mukaan lähtevän suostumus.

Jos latauspisteitä tarvitaan myöhemmin lisää ja sähköjärjestelmän kapasiteettia täytyy nostaa, lähtökohta on, että kaikki osakkaat ovat maksamassa kustannuksia, Pujals sanoo.

”Ei voi ajatella niin, että ne, jotka ovat olleet ensimmäisten joukossa hankkimassa latauspaikkaa, pääsisivät myöhemmin halvemmalla. Myös he osallistuvat kustannusten maksuun vastikeperusteen mukaisesti.”

Lataamisen maksaa aina sähköauton käyttäjä mitatun sähkönkulutuksen mukaan. Näin sähköautolla ajavat eivät hyödy muiden kustannuksella.

”Ei ole oikein, että sähköauton lataamisen kulut menisivät kaikille. Se on sama kuin tankkaisi bensaa toisen laskuun. Sähköauton lataajan pitää itse maksaa kulunsa”, Pujals sanoo.

Yksi kotitalouspistorasiaan pohjautuva sähköauton latausratkaisu maksaa Peltolan arvion mukaan muutaman satasen ja tehokkaampi Type 2 -latauspiste 1000–3000 euroa asennuksineen.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Ara jakaa taloyhtiöille 1,5 miljoonaa euroa avustuksia latauspisteiden hankintaan tänä vuonna. Tuella voidaan kattaa enintään 35 prosenttia hankintakustannuksista.

Jotta taloyhtiö saa tukea, latauspiste on asennettava vähintään viidelle autopaikalle.

Autoilusta tulee vihreämpää

  • Suomella on kova tavoite: teillä pitäisi liikkua vähintään 250000 sähkökäyttöistä autoa vuonna 2030.
  • Pyrkimys on osa energia- ja ilmastopakettia, jonka tarkoituksena on vähentää liikennepäästöjä.
  • Kokonaan sähköllä kulkevia henkilöautoja ja ladattavia hybridejä on Suomessa nyt runsaat 13000, käy ilmi Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tilastoista.
  • Norjassa sähköautoja on jo yli 100000. Lehtitietojen mukaan määrän ennustetaan kasvavan vuonna 2020 siellä peräti 400000:een.

Juttu on julkaistu alun perin Helsingin Sanomien ja Rakennuslehden Taloyhtiöekstrassa 16.11. 2018. 

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Näin taloyhtiöiden kannattaa valmistautua sähköautoihin”

  1. ihan varmasti on vuonna – 2030 250 000 sähkökiulua Suomessa 😂😂! Ei siis ole matkaa enää siis kun 248 000 autoa nykyisestä 2000 autosta. Ei tule tapahtumaan ellei sähköautoja aleta jakamaan ilmaiseksi.

  2. Hyvä kirjoitus! Täytyy muistaa se, että liikenteen päästövelvoitteet ja latauspisteiden / varausten velvoitteet tulevat EU:sta direktiivien kautta. Liikenne on näillä näkymiin sähköistymässä.

    Valitettavasti kirjoituksesta puuttui sähköistykseen liittyvät asiat, eli tekninen näkökulma. Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton sivuilla on juuri julkaistu kirjoitus, jossa sähköalan asiantuntijat neuvovat taloyhtiöitä etenemisen suhteen:

    https://www.sttinfo.fi/embedded/release/latauspisteita-sahkoautojen-yleistymisen-tahtiin?publisherId=3612&releaseId=69849466

    Sähköautojen suhteen se mitä on tulossa EPBD:n kautta on tässä (YM:n esitys):

    ”Uudisrakentaminen ja laajamittaisesti korjattavat rakennukset, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa:
    – asuinrakennuksiin putkitus siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voitaisiin asentaa latauspiste
    – muihin rakennuksiin vähintään 1 latauspiste, lisäksi putkitusvelvoite siten, että joka viidenteen paikkaan on mahdollista asentaa
    myöhemmin latauspiste
    – EPDB direktiivi mahdollistaa helpotuksia soveltamisessa: mm. pysäköintipaikan sijainti, korjausten sisältö, korjausten kustannukset

    Kaikki ei-asuinrakennukset, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa: kansallisesti on säädettävä 10.3.2020 mennessä latauspisteiden vähimmäismäärästä. Näiden oltava asennettuna 1.1.2025 mennessä.”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi