Amisopiskelijan polku voi olla haastava, mutta kasvutarinat palkitsevat.
”Meillä opiskeli kerran nuori todella rikkonaisesta taustasta. Muutaman vuoden ajan kaikki oli haastavaa: kaverin perään sai soitella koko ajan, ja tuntui, ettei oikein mistään tule mitään”, Työtehoseura TTS:n kouluttaja Jani Vottonen muistelee.
”En silti heittänyt hanskoja tiskiin, vaan uskoin, vaadin ja ohjasin. Kolmantena vuotena jotain tapahtui. Opiskelija valmistui, sai töitä ja pärjäsi erittäin hyvin. Myöhemmin hän otti yhteyttä ja kiitti erikseen siitä, että kaikesta huolimatta häntä oli tuettu ja rohkaistu, ja että häneltä myös vaadittiin.”
Joskus työmailta kantautuu viestiä, ettei nuorten kanssa osata toimia. Heitä ei tunneta eikä oikein osata johtaa. 12 vuotta maarakentajia kouluttanut Vottonen ei näe nuorten muuttuneen. Digitaidot osataan toki nyt paremmin, mutta samat perusasiat pätevät kuin aina.
”Aikuisen pitää olla oma itsensä. Jos esität jotain mitä et ole, se haistetaan heti. Toiseksi nuorelle pitää antaa vastuuta – kohtele häntä kuten aikuista, arvostaen. Kolmanneksi ole itse luottamuksen arvoinen: tee minkä lupaat.”
Vottonen on huomannut, että nuoret usein pitävät rajojenkin asettamisesta. Se koetaan välittämiseksi. Lisäksi tarvitaan huumoria: ”Nuorilla on metkunsa, eikä kaikesta pidä provosoitua.”
Kasin kaverikin voi haluta työkonealalle
Jos tarinoissa amispolku on kivinen, valtaosalla opinnot sujuvat oikeasti suunnitellusti. TTS:llä on ollut huippuoppilaitakin, jotka ovat nykyään menestyviä yrittäjiä. Huippukeskiarvolla hakeneet ovat silti vähissä.
”Oppilaanohjaus toimii sillä tavalla. Kasin opiskelija ohjataan puolipakolla lukioon, vaikka konekuskin ammatti olisi elinikäinen haave ja henkilö sopisi tehtäviin hyvin.”
Yhteisöpedagogi Vottonen on ollut nuorten kanssa tekemisissä aina. Gradu on viittä vaille valmis, ja ajatuksiin ovat lipuneet tohtoriopinnotkin.
”Nuoren ohjauksen ongelma kiinnostaa minua. Jos kasin kaveri kokee jonkin asian omakseen, miksi ohjaus puskee toiseen suuntaan? Ohjaajan pitää pystyä tunnistamaan oppilaissa tiettyjä piirteitä, motivaatiota ja sopivuuksia, eikä toimia oman tai yleisen perusoletuksen mukaan.”
“Haluaisin tutkia tarkemmin, miten ohjaus tapahtuu, ja miten sitä voisi kehittää niin, että henkilöt päätyvät juuri heille sopiviin koulutuksiin ja ammatteihin.”
Omasta ammatistaan Jani ei aio luopua: ”Tykkään niin paljon tästä hommasta ja tehdä töitä nuorten eteen.”