Yrityskylä tarjoaa pelillisen oppimiskokonaisuuden taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä. Kuva: Iiro Rautiainen / Yrityskylä Yläkoulu
Järjestöjulkaisu

Nuorten yrityksissä tulos ja maine ratkaisevat

Infra-alan asiantuntijat auttoivat luomaan Yrityskylä-pelin, jossa pääsee johtamaan infra-alan yritystä.

Kirjoittaja(t)

Kun koululaisryhmät kilpailevat katualueiden suunnittelu- ja rakentamisurakoista, louhintaurakoista ja ratarakentamisen urakoista, paras voittaa kuten oikeassakin elämässä.

Infra-alan konkarit olivat mukana luomassa TAT Yrityskylään omaa peliä infrarakentamisesta. Ammattilaisten ansiosta peli vastaa toimintalogiikaltaan oikeaa infrarakentamisen maailmaa.

Peli-idean takana on TAT talous ja nuoret -organisaatio. Sen luoma Yrityskylä-konsepti tarjoaa nuorille pelillisen oppimiskokonaisuuden taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä.

INFRA ry on yhtenä pääyhteistyökumppanina mukana ysiluokkalaisille suunnatussa Yrityskylässä. Sopimuskauden aikana 2 000 nuorta hyppää infra-alaa simuloivaan peliin, kuvitteellisen Tulevaisuuden Infra Oy:n johtoryhmään.

Firman puikoissa nuoret oppivat infrahankkeiden merkityksestä yhteiskunnassa, urakoiden kustannuslaskennasta, hankeviestinnästä, investoinneista, alan työtehtävistä ja niiden vaatimuksista.

Arkeologinen löytö voi pysäyttää kaivutyön

TATin pedagogiset suunnittelijat jalostavat substanssiosaajien toimialatuntemuksen ja ammattiosaamisen nuorille sopivan haastavaksi ja mielekkääksi pelikokonaisuudeksi.

Kilpailevat johtoryhmät laskevat älytaululle kustannuksia ja katteita, käyvät rahoitusneuvotteluja ja jättävät lopulta tarjouksen, jonka toivovat voittavan tarjouskisassa.

Hankkeet myös toteutetaan. Jännityksen takaavat silloin tosielämästäkin tutut muuttujat kuten kustannustasojen muutokset ja jopa kaivutyön keskeyttävät arkeologiset löydökset.

Hankkeiden menestyksekäs hoitaminen, ympäristön huomioiminen sekä onnistunut viestintä sidosryhmille ja alueen asukkaille lisäävät yrityksen mainepisteitä.

Teknologian ja osaamisen merkitys kasvaa rakentamisessa jatkuvasti. Yrityskylässäkin hankkeen läpivienti voi edellyttää lisäinvestointeja koulutukseen tai uusien ohjelmistojen hankintaa.

Kilpaileva ryhmä tekee älytaululle urakan kustannuslaskentaa omaa tarjoustaan valmistellen. Kuva: Antti Knuutila

Pelaaminenkin vaatii perehdytyksen  

Ennen peliä nuoret opettajineen perehdytetään aiheeseen. Opiskeltuaan asiat ensin itse, opettajat pitävät aiheesta viisi oppituntia nuorille ennen pelipaikalle tuloa. Näin infra-ala on jo osallistujille tuttu hektisen pelin alkaessa.

TATissa infrapelin käsikirjoitusta suunnitellut Jasmiina Tuominen korostaa ennakkokoulutuksen tärkeyttä.

”Opettajilta saatu palaute on ollut hyvää. Aihe on nähty hyvin haastavaksi, eikä nuorilla ole ollut siitä ennakkotietoa. Opettajat ovat kiitelleet, että on tärkeää saada tietoa myös aloista, joista nuoret eivät muuten juuri tiedä”, Jasmiina kertoo.

”Mikään ei voita  käytännön harjoittelua”

Infran työnkuviin tutustuminen kannattaa, sillä infra-alalta eläköityy tällä hetkellä kaksi kertaa enemmän työntekijöitä kuin uusia saadaan tilalle.

”Teemme alalla monenlaista vetovoimatyötä, mutta mikään ei voita käytännön tekemistä esimerkiksi harjoittelijana alan yrityksissä tai tällaisten pelien parissa. Nämä ovat tehokkaita keinoja tutustuttaa nuoria alaan syvällisesti”, INFRAn koulutuksesta ja oppilaitosyhteistyöstä vastaava asiantuntija Antti Knuutila sanoo.

”Ennakkoon annetut oppitunnit, itse pelipäivä ja sen jälkeen pidettävä palautetunti tarjoavat paljon pohdittavaa mahdollisten urasuunnitelmienkin suhteen”, Antti pohtii.

Tarjouskilpailun voiton kunniaksi on paikallaan paiskata kättä. Kuva: Antti Knuutila

Infrarakentaminen kehittää neuvottelijaksi

Palautekyselyn mukaan kolme neljästä Yrityskylän kävijästä ymmärsi pelin jälkeen, mistä infrarakentamisen kustannukset muodostuvat. Kaksi kolmesta koki ymmärtävänsä vastuullisen liiketoiminnan vaikutukset yhteiskuntaan.

Peräti 40 prosenttia vastaajista kertoi kiinnostuneensa johtamastaan yrityksestä tai sen toiminnasta, ja lähes puolet koki neuvottelutaitojensa kasvaneen.

Pelipäivän päätteeksi eniten tuottoa ja mainepisteitä ansainnut johtoryhmä voittaa pelin. Tuotto määräytyy laskennallisen kateprosentin ja hankkeiden aikana tapahtuneiden järkevien investointien perusteella. Ihan niin kuin oikeassa elämässäkin.

Seuraa! Infrarakentamista voi ihailla vaikka isojen väylä- tai siltahankkeiden äärelle pysähtymällä. Käytännön taituruutta työkoneiden parissa voit seurata myös Taitaja-kisassa Espoossa Tapiolan urheilupuistossa 8.–11.5.2023.

Yrityskylät opettavat nuorille työelämässä tarvittavia taitoja 

Yrityskylässä kuudes- ja yhdeksäsluokkalaiset simuloivat pelillisessä oppimisympäristössä suomalaisen yhteiskunnan ja elinkeinoelämän toimintaa. Pelin tiimellyksessä pääsee tekemään tärkeitä päätöksiä eri ammattirooleissa. Yrityskylät ovat TAT talous ja nuoret -organisaation ylläpitämä, maailmallakin palkittu oppimismalli.

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi