Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Ideapark-kriitikot vetoavat lakiin ja ilmastonmuutokseen

Vihtiin suunnitellun Ideapark-ostoskeskuksen kriitikot vetoavat maankäyttö- ja rakennuslakiin sekä ilmastonmuutokseen hankkeen pysäyttämiseksi.

Vihtiin suunnitellun Ideapark-ostoskeskuksen kriitikot vetoavat maankäyttö- ja rakennuslakiin sekä ilmastonmuutokseen hankkeen pysäyttämiseksi.
Kuuntele juttu

Arkkitehti ja kaupunkitutkija Kaarin Taipale on toiminut aktiivisesti Ideapark-asiassa muun muassa toimittamalla Vihdin kunnan päättäjille hanketta kritisoivan muistion ja perustamalla internetin Facebook-sivustolle ”ideaparkittamista” vastustavan ryhmän.

Taipaleen mukaan Vihdin tapaus on aivan ”pläkkiselvä”, sillä vuonna 2000 voimaan tulleen maankäyttö- ja rakennuslain mukaan ostoskeskukset pitää sijoittaa yhdyskuntien keskustatoimintojen alueelle. Mahdolliset keskustatoimintojen ulkopuoliset kauppakeskukset täytyy hyväksyä maakuntakaavassa.

Vihdin Nummela ei ole keskustatoimintojen aluetta, eikä kauppakeskusta ole merkitty maakuntakaavaan.

Taipale on tuohtunut Ideaparkin puuhamiehen Toivo Sukarin lainsäädännöstä piittaamattomasta toiminnasta.

– On demokratian pilkkaa sanoa, että tämä asia voidaan näin vain junailla. Suomessa ei voida toimia niin, että herra X voi hoitaa asiansa ministeriössä, kun hänellä on siellä kavereita, Taipale sanoo.

Nurmijärven malli ei innosta

Taipale ei innostu pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) blogisivuillaan hehkuttamasta ”nurmijärveläisestä” omakotitaloasumiseen perustuvasta elämänmuodosta, johon liittyen pääministeri haluaa myös Nummelaan palvelualan työpaikkoja.

– Kysymys on siitä, että rakennetaanko yhteiskuntaa vain neljän hengen perheille, joilla on kaksi autoa käytössään. Autoilevilla asiakkailla on rahaa, ja heidät halutaan asiakkaiksi, mutta muidenkin täytyy saada ostaa maitolitransa, Taipale pohtii.

Taipale kiittelee asuntoministeri Jan Vapaavuoren (kok.) Ideapark-kannanottoa ja sitä, että ministeri teki kantansa selväksi hyvissä ajoin.

– Kyse ei ole vain Vihdistä, vaan valtakunnallisista maankäytön periaatteista, Taipale painottaa.

Valtavia liikennemääriä

Vanhasen hallituksen ilmastopoliittinen neuvonantaja, kansanedustaja Oras Tynkkynen (vihr.) kauhistelee Ideaparkin kaltaisten kauppakeskusten aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä.

Lempäälän Ideaparkissa kävi Tynkkysen mukaan viime vuonna seitsemän miljoonaa kävijää, joiden keskimääräinen asiointimatka oli peräti sata kilometriä yhteen suuntaan. Yhteensä Ideapark-käyntiä varten ajettiin siis 200 kilometriä autolla.

– Yli 90 prosenttia matkoista tehdään yksityisautoilla. Joukkoliikenteen osuus kevyestä liikenteestä puhumattakaan on aivan marginaalinen. Puhutaan siis aivan valtavista liikennemääristä, Tynkkynen arvioi.

Tynkkysen mukaan kaupan suuryksiköiden rakentaminen yhdyskuntarakenteen ulkopuolelle pitäisi tehdä vastaisuudessa luvanvaraiseksi. Samoin hän kannattaa korotettua kiinteistöveroa Ideaparkin kaltaisille virityksille.

– Pulma on siinä, että suuryksiköt ovat sijoituskunnille hyvin houkuttelevia. Ne saavat työpaikkoja ja verotuloja. Kärsijät ovat naapurikuntia, jotka menettävät kaupan palveluita ja työpaikkoja.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Ideapark-kriitikot vetoavat lakiin ja ilmastonmuutokseen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat