Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Insinööritoimisto Seppo Rantala rakentaa Särkijärven sillan Tampereelle

Tampereen keskustan suunnasta Vuorekseen johtavaan pääväylään, Vuoreksen puistokatuun liittyvän Särkijärven sillan rakentaminen alkaa. Siltatyömaan valmistelu on jo alkanut maansiirtotöillä, ja työ jatkuu välittömästi paalutustöillä. Silta valmistuu kesällä 2011. Tampereen kaupunki ja urakoitsijana toimiva Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy allekirjoittivat sillan rakentamista koskevan urakkasopimuksen keskiviikkona 18. marraskuuta. Sillan tarjouskilpailun mukainen urakkahinta on noin 7,5 miljoonaa euroa.

Tampereen keskustan suunnasta Vuorekseen johtavaan pääväylään, Vuoreksen puistokatuun liittyvän Särkijärven sillan rakentaminen alkaa. Siltatyömaan valmistelu on jo alkanut maansiirtotöillä, ja työ jatkuu välittömästi paalutustöillä. Silta valmistuu kesällä 2011. Tampereen kaupunki ja urakoitsijana toimiva Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy allekirjoittivat sillan rakentamista koskevan urakkasopimuksen keskiviikkona 18. marraskuuta. Sillan tarjouskilpailun mukainen urakkahinta on noin 7,5 miljoonaa euroa.

Kuuntele juttu

Särkijärven noin 160 metriä leveällä kohdalla ylittävän sillan kokonaispituudeksi tulee 310 metriä. Siten sillasta tulee Tampereen pisin. Silta rakennetaan teräspalkistosta ja betonista. Siltaan tulee kaksi teräksisillä putkipaaluilla perustettavaa välitukea, joiden keskinäinen etäisyys eli niin sanottu jänneväli on 90 metriä. Sillan alikulkukorkeus järven pinnasta on noin 10 metriä ja ajoradat tulevat noin 13 metrin korkeuteen. Valmiin Särkijärven sillan ajoradan leveys on 8 metriä ja kevyen liikenteen väylän leveys 4,5-5,1 metriä. Kokonaisleveys on 13,1-14, 5 metriä. Sillan ajoradan reunoille tehdään melukaide sekä läpinäkyvä meluseinä ajoradan ja kevyen liikenteen väylän väliin.

Silta rakennetaan vaiheittain siten, että perustusten paalutuksen jälkeen rakennetaan välituet, sitten kansi, sillan ajoväylät päällystetään ja lopuksi viimeistellään pintamaalaukset ja siltaympäristö. Sillan teräspalkisto kootaan Lahdesjärven puolella ja työnnetään välitukien päälle. Silta on ensi vuoden lopulla hahmossaan ja valmiina vuoden 2011 kesällä.

Silta valittiin vuonna 2004 ratkaistulla suunnittelukilpailulla. Ympäristönäkökulmat ja maisemaan soveltuminen olivat ratkaisun keskeisiä perusteita. Melusuojauksella vähennetään liikennemelun leviämistä ympäristöön. Sillan hulevedet käsitellään maa-alueella. Rakennusaikana mahdollinen veden sameneminen rajataan suojaverholla.

 

Silta luo suoran yhteyden Vuoreksesta Tampereen keskustaan

 

Tampereen eteläosaan, Lempäälän rajalle tulevan Vuoreksen kaupunginosan liikenneratkaisu perustuu Särkijärven siltaan. Sen kautta kulkeva Vuoreksen puistokatu kytkee alueen pohjoisessa Lahdesjärven kehittyvään alueeseen, valtakunnalliseen tieverkkoon sekä tuo uuden nopean väylän Tampereen keskustaan.

Sillan kautta tulee myös sujuva joukkoliikenneyhteys keskustaan. Myös sillan kevyen liikenteen väylä lyhentää olennaisesti kevyen liikenteen matkaa keskustan suuntaan. Silta alentaa osaltaan Vuoreksen alueen liikennekustannuksia ja vähentää kauttakulkua esimerkiksi Hervannan alueella.

Silta on haluttu rakentaa Vuorekseen jo alkuvaiheessa, sillä se luo edellytykset alueen nopealle kehittymiselle ja vetovoimalle. Silta on valmiina ja käytössä, kun Vuoreksen Virolaisen alueella pidetään asuntomessut vuonna 2012.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Insinööritoimisto Seppo Rantala rakentaa Särkijärven sillan Tampereelle”

  1. Miten niin ’niin sanottu jänneväli’? Kyllä kai jänneväli-ilmaisua voi Rakennuslehdessä käyttää ilman niinsanottuilua.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat