Hämäräyrittäjät pakenevat tiukentuvia sääntöjä omakotityömaille
Rakennusalalla rehottavaa harmaata taloutta on ryhdytty torjumaan uusin keinoin. Mutta samalla kun talousrikollisuutta kitketään ammattirakentamisesta, hämäräyrittäjien pelätään siirtyvän entistäkin enemmän omakotityömaille. ”Heitä siirtyy omakotirakentamiseen, jossa harmaata taloutta ei juuri säädellä eikä valvota”, sanoo asiamies Ville Wartiovaara Rakennusteollisuus RT ry:stä.

Rakennusalalla rehottavaa harmaata taloutta on ryhdytty torjumaan uusin keinoin. Mutta samalla kun talousrikollisuutta kitketään ammattirakentamisesta, hämäräyrittäjien pelätään siirtyvän entistäkin enemmän omakotityömaille. "Heitä siirtyy omakotirakentamiseen, jossa harmaata taloutta ei juuri säädellä eikä valvota", sanoo asiamies Ville Wartiovaara Rakennusteollisuus RT ry:stä.
Myös ylitarkastaja Pekka Muinonen Verohallinnosta arvioi, että siirtymistä tapahtuu. Riski on tiedostettu ja mietitty valvontakeinojen lisäämistä myös yksityisessä rakentamisessa.
”Vielä ei kuitenkaan tiedetä, miten valvontaa käytännön tasolla voidaan tehostaa. Hallitus antaa keväällä esityksen rakennusalan yritysten ilmoittamisvelvollisuuden laajentamiseksi, ja sen yhteydessä tämäkin asia on esillä.”
Rakentaja haluaa säästää
Kysyntää pimeälle työvoimalle ainakin riittää omakotirakentamisessa, huomauttaa apulaisjohtaja Marko Niemelä verottajan harmaan talouden selvitysyksiköstä.
”Ihmiset hakevat säästöjä pimeän teettämisen kautta. Yksityiset eivät ole kirjanpitovelvollisia eikä pieniä työmaita valvota yhtä paljon kuin suuria, joten harmaan työn teettäminen on tältä osin helpompaa kuin ammattirakentamisessa.”
Niemelän arvion mukaan kaikki harmaan talouden yrittäjät eivät kuitenkaan voi siirtyä yksityiselle puolelle, jossa rakentamisen volyymit ovat pienempiä.
Rakennuslupa ehdolliseksi?
Harmaan talouden ongelma pienrakentamisessa olisi helposti korjattavissa, sanotaan sekä työnantaja- että työntekijäleireistä. Silloin myös pienrakentajat joutuisivat ilmoittamaan työntekijänsä ja käyttämänsä urakoitsijat verottajalle. Se voisi olla ehtona korjaus- ja uudisrakentamishankkeen rakennusluvalle.
Rakennusliiton toinen puheenjohtaja Kyösti Suokas ihmettelee, miksi asia ei ole edennyt. ”Yksityisessä rakentamisessa ei ole ollut vuosikymmeniin minkäänlaista kontrollia.”
Suokas epäilee, että esimerkiksi talopakettien pystytyksessä käytetään paljon ulkomaista työvoimaa, jolla ei ole aina asiat kunnossa.
Kuluttaja ei välttämättä tiedosta pimeään työvoimaan liittyviä riskejä, sanoo Wartiovaara.
”Laatutakuuta ei saa. Kun auton perävalot näkyvät, kukaan ei palaa korjaamaan jälkiä.”
Yksityinen rakentaja voi joutua myös korvaamaan työtapaturmia. Pahimmillaan lasku voi nousta satoihin tuhansiin euroihin. Eräänä riskinä ovat petokset: tilaaja maksaa työstä etukäteen, mutta kukaan ei tule paikalle
Tätä artikkelia on kommentoitu 11 kertaa
11 vastausta artikkeliin “Hämäräyrittäjät pakenevat tiukentuvia sääntöjä omakotityömaille”
Tämäkin asia olisi maailman helpointa korjata laittamalla asunnon myyntivoiton verolle ilman mitään kahden vuoden omistusveronkiertopykälöitä.
Myyntivoitosta kun menisi veroa vaikkapa tuo 20% niin alkaisi kuitteja löytymään ja hämärähommien tekeminen vähenisi kertarysäyksellä. Jotta verorasite ei olisi ”kohtuuton” kansalaisten mielestä, jotka ovat tähän ikiaikaiseen nautintaoikeuteen tottuneet voisi veron vieläpä porrastaa asumisvuosien perusteella -vaikka 2% yksikköä verohelpotusta asutusta vuodesta.
Kukaanhan tässä ei oikeasti häviäisi, mutta meitin kansanedustajat eivät uskalla tätä ikinä ääneen sanoa tai on heti Kiviniemet rääpimässä suutaan.
Ihan turvaa höyryämistä ilman mitään statistiikkaa puheiden tueksi, koska sellaista ei ole.
Virolainen ryhmä vetää pystyyn omakotitalon ns. pitkästä tavarasta tiimillä, jossa on maksimissaankin 5 henkilöä, useimmin kuitenkin 2-3. Virolaiset laskevat koko ajan omaa henkilökohtaista palkkaansa, joten he pitävät miesmäärän minimissä. Tällaisen pystyttämisessä menee alusta loppuun keskimäärin 3-4kk.
Kyllä ne ”hämäräyrittäjät”, jotka pyörittävät kymmenien ja satojen miesten ryhmiä eivät ole siirtymässä/siirtyneet omakotirakentamiseen. Pelkästään 60 miehen poppoon työllistäminen tarkoittaisi kenties 20 omakotitalon simultaanista rakentamista ja jotta 60 miehelle riittää töitä koko vuodeksi, niin niitä taloja tulisi rakentaa 60-80 kappaletta vuodessa. Tällaista yrittäjää ei ole yksinkertaisesti olemassa. Jos joku väittää tällaisia ”hämäräyrittäjiä” olevan, niin täytyy olla harhainen.
Toki niitä 1-3 hengen ryhmiä saattaa olla, jotka eivät paljon veroja maksele, mutta millaisesta intressistä siinä on sitten kyse? Jos he saisivat kolme taloa pystyyn vuodessa keskimääräiseen nettohintaan alle 200.000 euroa (200m2 taloja) niin ei siinä kaluston jälkeen paljon ”verovahinkoa” pääse syntymään yksittäisen ”yrittäjän” toimesta.
Toisaaltaan ei oikein tunnu mukavalle kun just nämä1-3 miehen porukat on samaan aikaan kortistossa ja töissä etelän omakotitaloilla.
Juuri tähän ongelmaan auttaisi jos rakentaja joutuisi ilmoittamaan työmihensä ja urakoitsijansa.
Peli voi olla kovaa ja raakaa mutta sen täytyy olla rehellistä. Jos joku haluaa tehdä vaikka ilmaseksi niin sillä olkoon oikeus siihen mutta se ei sais samaan aikaan käydä toisen vellikupilla.
Pointti onkin se, että näihin omakotirakennustyömaihin voi liittyä hämärää joo, mutta niistä tulee merkittävä lovi korkeintaan silloin, jos ne kaikki laitetaan yhteen. Yksittäisinä tekoina puhutaan sellaisista summista nykymaailmassa, että verottaja ei sellaisia itsekään tutki. Yksittäisinä tekoina niiden kaikkien (tai edes merkittävän osan) tutkiminen on muutenkin yksinkertaisesti mahdotonta. Nyt on tehty kärpäsestä härkänen. Toisaalta tällainen liioittelu tuntuu olevan hyvinkin yleistä verottajalle ja/tai heitä lähellä oleville tahoille. Ei ole kovin montaa viikkoa kun entinen verottajan ”teräsnyrkki” Harmaa Hirvi Oy:n toimitusjohtaja, ”harmaan talouden expertti” Markku Hirvonen höyrysi Jyväskylässä, että Suomen harmaan talouden arvo on 10-12 miljardia euroa, josta verottajalla jäisi mukamas saamatta miljardeja. Täyttä humpuukia ja puhetta ilman statistiikkaa. Itse asiassa, mikäli Markku Hirvonen olisi hiukan tutkinut asioita tarkemmin, hän olisi havainnut, ettei tämä hänen lukemansa voi yksinkertaisesti pitää paikkaansa – edes EU:n tasolla.
”Verohallinto: Vain viidennes rakennustyömaista torjuu harmaata taloutta. 12.01.2012 13:53 Talous, Rakennuslehti”.
”Koko Suomen kattaneen viikon mittaisen valvontakampanjan aikana tehtiin kaikkiaan 312 rakennustyömaakäyntiä kohteisiin, joiden yhteenlaskettu urakkasumma oli yhteensä kaksi miljardia euroa”. Tehovalvontaiskun aikana saatiin tietoja yli 2 000:sta urakkaketjussa toimivasta rakennusalan yrityksestä ja yli 11 000 työntekijästä. Vain viidennes rakennustyömaista torjui harmaata taloutta”.
Onko RT oikeasti huolissaan, että harmaan talouden yrittäjät lähtevät omakotitalotyömaille? Ovat tietenkin, koska muuten urakkahinnat nousisivat isommilla työmailla, koska laillisille aliurakoitsijoile joutuisi maksaamaan urakoista nykyistä enemmän. Nämä lailliset aliurakoitsijat, kun joutuvat maksamaan maksamaan lakisääteiset maksut ja työehtosopimuksen mukaiset palkat työntekijöille. Näillä harmailla urakoitsijoilla, näitä kaikkia pakollisia kuluja ole. RT on vain huolissaan, jos kävisi oikeasti niin, että lailliset aliurakoitsijat tekisivät oikeasti kaikki isompien työmaiden aliurakat. Kuka maksaa rakennusliikkeille menetyn katteen, yhteiskunta verorahoilla?? Aina on ollut niin, että harmaiden aliurakoitsijoiden tarjoukset ovat olleet alle tavearviossa varattujen rahojen. Tässä on kysymys vain RT:n itkusta, jos nämä vakituiset ”harmaat” ystävät poistuisivat oikeasti alalta. Tätä ei saa tapahtua. Voin sanoa, etteivät poistu näillä uusillakaan määräyksillä vielä mihinkään. Tarvittaisiin vähän tiukempia otteita verottajalta, että näille harmaille annettaisiin ”potkut persuksille”.
Onhan se ihan selvää että jos kaikki alaurakoitsijat maksaisivat lakisääteiset maksunsa niin urakkahintojen olisi pakko nousta mutta samalla myös laatu ehkä nousisi. Samalla siinä rakentamisen todellinen hinta tulis näkyviin ja verottaja saisi omansa kuten kuuluukin. Niin kauan kun venkulointiin annetaan mahdollisuus niin sitä myös käytetään ja rehellinen aliurakoitsija häviää; häviää ensin rahallisesti ja sitten markkinoilta. Siispä kannatan tiukempaa seurantaa koko alalle.
Verottajan toimintatapa rakennusalan harmaantalouden torjunnassa täytyisi muuttaa aivan toisenlaiseksi. Ei juosta urakoitsijoiden perässä pitkin työmaita. Tavaksi missä tehokkuus menee käyttännön tasolle. Käytännössä tarkoittaa sitä, että jokainen rakennusalan yritys käy noin 7 kuukauden välein verottajan luona selvittämässä, että yrityksellä on tilaajavastuulainmukaiset asiat kunnossa. Verottajan antamalla yhdellä A4-todistuksella, voi urakoitsija toimia 7 kuukauden ajan, jonka jälkeen todistus on uusittava. Pääurakoitsijan tehtävänä on työmaalla valvoja näiden urakoitsijoiden verottajan todistuksien ajantasalla olemista. Jos käyttää vielä kokonaan laitonta urakoitsijaa saakoon rangaistusmaksun 50 000 euroa tästä suoraan. Lisääkö tämä hirveästi verottajan työtä? Käytännössä ei lisää, koska tilaajavastuu.fi tai yms. järjestelmässä oleva urakoitsija saa verottajalta todistuksen suoraan, ilman mitään eri selvittelyjä. Ainoastaan näissä järjestelmissä ei olevien yrityksien selvityksien läpikäyminen vie enemmän aikaa. On myös paljon urakoitsijoita, jotka ovat olleet esim. tilaajavastuu.fi järjestelmässä, mutta tippuneet, jostakin syystä siitä pois. Siksi verottajan täytyy tarkistaa vuosittain kaikkien rakennusalan urakoitsijoiden tiedot. Tuskin urakoitsijoillakaan on kovinkaan suurta halua vitkutella selvityksien kuntoon saamisella, koska ei pääse työmaalle muuten töihin. Työmaalla olisi helppo työmaatoimihenkilöiden toimia aliurakointiketjujen kanssa, koska kaikilla ”yrittäjillä” on oltava voimassa oleva verottaja todistus. Pelkästään yksi verottajan A4, josta urakoitsijan tilaajavastuuasioiden kunnossa oleminen selviää. Jos urakoitsijalla ei ole esittää verottajan todistusta, niin työmaajohdolla on ” lainsäädäntöön” perustuva velvollisuus poistaa tälläinen ”yrittäjä” suoraan pois työmaalta, rangaistusmaksun uhalla. Tällä hetkellä selvityslappuviidakon takia töiden estäminen ei suoraan onnistu, koska aliurakointiketjun ”yrittäjät” toteavat, että selvitykset ovat kunnossa. Täydennetään näitä selvityksiä, kun tässä myöhemmin keritään. Suoraan ei voi työmaalla väittää näistä, että kyseessä on harmaat urakoitsijat. Tuovat lopulta muutaman vuoden vanhat todistukset tai jättävät tuomatta. Työmaajohdolla painiminen näiden urakoitsijoiden kesken, työmaalla tämän jälkeen alkaa. Monet työmaat ovat osittain luovuttaneet koko asiassa, koska kukaan ei jaksa leikkiä kauan aikaa aikuisten ihmisten kesken. Nykyisellä systeemillä tämä aina johtaa siihen. Tällä hetkellä puolella rakennustyömaan aliurakoitsijoilla ei ole tilaajavastuulain mukaiset selvitykset kunnossa. Urakoitsijoiden todistukset ovat vanhoja tai niitä puuttuu yms. Tämä koskee pääasiassa urakointiketjun aliurakoitsijoita. Näiden selvityksien puutteellisuus havaitaan vasta työmaalla töiden alkaessa.
Autotkin pystytään katsastamaan kerran vuodessa. Rakennusalan yritykset pystytään tarkistamaan kerran vuodessa verottajan toimesta. Todennäköisesti verottajan tarvitsisi palkata vain 10 uutta työntekijää, että urakoitsijoiden lainmukaiset selvitykset voitaisiin tarkastaa 8 kuukauden siirtymäajan puitteissa. Tämän jälkeen ne oltava kunnossa. Ottakoon verottaja selvityksen pyytäjiltä vaikka 35 euroa/todistus, niin saa omat kulunsa peitettyä. Tuskin tästäkään mitään suurta sanomista tulisi saatuun hyötyyn nähden, koko rakennusalalle ja yhteiskunnalle.
Edelliseen kirjoitukseen kommentti. Suomessa on tilastokeskuksen mukaan 40805 rakennusalan yrittäjää. 35 viiden euron selvitysmaksulla, verottaja saa kulujen peittämiseksi 1.428.175,00 euroa. Kyllä kyseisellä summalla muutaman uuden työntekijän voi verottaja palkata rakennusalan urakoitsijoiden tilaajavastuuasioita selvittämään. Koko summan palkkakustannuksiin käyttäessä, tarvittaessa noin uutta 258 henkilöä. Jos henkilön palkka on esim. 3200 kuukaudessa. Lisäksi saadaan luultavasti valtaosa muuten menetettävistä rahoista yhteiskunnalle, mitä se nyt menettää harmaan talouden takia vuosittain, summan arvioidaan olevan 500 miljoonaa euroa vuodessa.
Uusia henkilöitä saa verottaja palkattua tuolla palkkasummalla ja maksatavalla palkalla 22 uutta työntekijää vuodeksi.
Vaikka valtio laittaisi tarvittaessa ”miltsin tai toisen” lisää omaa rahaa verottajan palkkakustannuksiin sillä ei olisi, saatavaan hyötyyn nähden mitään merkitystä.