Liikenneministeriön tavoite saada liikennejärjestelmässä aikaan enemmän nykyisellä rahoitustasolla pakottaa infrayritykset miettimään liiketoimintaansa uudella tavalla. Jos Liikennevirasto muuttaa hankintatapoja, tulee tilaa todellisille innovaatioille. Juhani Tervala lupaa niistä myös maksaa.
Älyteknologian avulla liikennettä voidaan sujuvoittaa rinnakkaisia väyliä käyttäen rakentamatta mammuttimaisia hankkeita. Infrayhtiöiden ja -suunnittelijoiden kannattaisi liittoutua älyteknologian taitavien kumppaneiden kanssa. Tukijalkojen ulottaminen maankaivuun ulkopuolelle on strategisesti ajankohtaista.
Liikennejärjestelmän osien hinnoittelu on oma lukunsa. Esimerkiksi rautateiden ainoa liikennöitsijä VR elää ilmastonmuutoksen haasteiden edessä omaa monopoliaseman antamaa elämäänsä. Sen nykyinen hinnoittelupolitiikka ja liikenteen takkuilu ei houkuttele matkustajia raiteille, mikä olisi ilmastonmuutoksen vaikutusten vähentämisen kannalta tarpeellista.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Infrayritysten murrosvaihe”