Lukuoikeudet kuntoon ryhmätilauksella!
Kuuntele juttu

Lähes 30 vuotta sitten, elokuussa 1979 ajoin silloin suunniteltua Oulunjärven ylitystien linjaa Oulusta Kajaaniin. Tie- ja vesirakennushallituksen tieverkkotoimiston kesäteekkarina pääsin katsomaan, mitä hankkeita Oulun korkeudella oli vireillä. Oulunjärven lossiylitys näytti ympäristön haavoittuvuuden tielinjalla ja Oulu-Kajaani-välin liikennemäärät tien tarpeettomuuden.

Sen aikaiset ympäristöselvitykset olivat nykyiseen verrattuna opettelua, mutta silti hanke on hyljätty muutaman kerran ympäristötekijöiden, maisemasyiden ja tarpeettomuuden vuoksi.

Pari vuotta sitten se kaivettiin naftaliinipussistaan esiin Kainuun maakuntakaavaan, vaikka Kainuusta poistunut puunjalostusteollisuus ei oikotietä enää tarvitse ja toimintansa juuri aloittaneen Talvivaaran kaivokseen nikkeli kulkee sitä varten rakennetulla rautatiellä.

Hanke synnytti viime viikolla hallituksessa kaksintaistelun liikenneministeri Anu Vehviläisen ja kaavoitusasioista vastaavan asuntoministeri Jan Vapaavuoren välillä. Vapaavuoren mielestä ympäristövaikutuksia ei ole arvioitu riittävästi. Vehviläinen ei halua nähdä 1990-luvulla tehtyjen YVA-selvitysten puutteellisuutta ja syyttää Vapaavuorta politikoinnista. Keskustelua ei synny, kun toinen puhuu faktoista ja toinen tunteista.

Sääliksi käy niitä liikenneministeriön asiansa osaavia virkamiehiä, jotka nyt joutuvat ministerin toiveesta kirjoittamaan hanketta puoltavan poliittisen lausunnon, vaikka puoltavia faktoja on vähän. Hankkeen hyöty-kustannusluku on Tiehallinnon mukaan vain 0,9-1,1, joten yhteiskuntataloudellisesta kannattavuudesta ei voi edes puhua.

Viimeaikaiset väylähankepäätökset ovat herättäneet ajatuksen, pitäisikö investointipäätöksiin ottaa käytännöksi joidenkin maiden terveydenhoidosta tuttu toisen asiantuntijan lausunto. Yksityinen rahoittaja voisi jatkossa arvioida, ryhtyisikö rakentamaan hanketta. Silloin erottuisivat toisistaan kannattavat ja puhtaasti aluepoliittiset hankkeet.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Oulunjärven ylitystie tuoksuu ikävästi naftaliinilta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/