Tutkimus: Isännöinniltä vaaditaan viestintää ja talousosaamista
Taloyhtiöiden hallitusten jäsenten odotukset isännöinnin suhteen ovat kasvaneet. Nämä odotukset kohdistuvat etenkin isännöintiyritysten viestintään ja taloudelliseen osaamiseen. Tämä käy ilmi viidennen kerran toteutetusta isännöinnin asiakastyytyväisyystutkimuksesta, jonka koordinoi Suomen Isännöintiliitto ry ja toteutti tutkimusyritys Promenade Research Oy.

Taloyhtiöiden hallitusten jäsenten odotukset isännöinnin suhteen ovat kasvaneet. Nämä odotukset kohdistuvat etenkin isännöintiyritysten viestintään ja taloudelliseen osaamiseen. Tämä käy ilmi viidennen kerran toteutetusta isännöinnin asiakastyytyväisyystutkimuksesta, jonka koordinoi Suomen Isännöintiliitto ry ja toteutti tutkimusyritys Promenade Research Oy.
”Isännöintialan kehitys ei ole seurannut kasvavia vaatimuksia. Se mikä riitti taloyhtiöille aiemmin, ei enää välttämättä takaa tyytyväisyyttä. On huolestuttavaa, että asiakastyytyväisyys kehittyy näin hitaasti”, pohtii Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä.
Taloyhtiöissä kaivataan enemmän ja parempaa viestintää. Vain reilu kolmannes hallituksen jäsenistä on tyytyväisiä asukkaille jaettavan tiedon määrään, kun taas neljännes vastaajista pitää määrää heikkona tai jokseenkin heikkona. Toisaalta yli 60 prosenttia hallituksen jäsenistä kokee saavansa tarvitsemansa tiedon tai vastauksen kysymykseen hyvin tai erittäin hyvin. Yhteydenottopyyntöihin vastaaminen saa samansuuntaisen arvion. Reaktiivinen viestintä siis toimii melko hyvin.
Internetin käyttö viestinnässä ei ole vieläkään arkipäivää taloyhtiöissä. Yli 60 prosenttia vastaajista ei osaa ottaa kantaa isännöintiyrityksen tai taloyhtiön verkkosivuihin: joko niitä ei tunneta tai niitä ei ole. Lisäksi tyytymättömien osuus on kantansa ilmaisseista melko suuri.
”Internetpalveluiden kehittämiselle on selvää painetta asiakkaiden suunnalta. Hyvillä internetsivuilla voi vielä erottua isännöintialalla, koska niitä on niin harvassa”, Heikkilä toteaa.
Taloudellisen osaamisen arvostus nousussa
Hallitusten jäsenet eivät ole vakuuttuneita taloyhtiöiden pitkän tähtäimen suunnittelusta. Alle puolet vastaajista on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä kiinteistönhoidon, kunnossapidon sekä korjaus- ja perusparannuspalveluiden hankintaan ja suunnitteluun.
”Pitkän tähtäimen hankinnat ja suunnittelu tuottavat lisäarvoa ja vaikuttavat näin taloyhtiön talouteen. Hyvä suunnittelu lisää ennakoitavuutta ja talouden vakautta”, Heikkilä huomauttaa.
Isännöintiyrityksen taloudellisen osaamisen painoarvo on kasvanut. Se on hallitusten jäsenten kokonaistyytyväisyyden kannalta entistä tärkeämpi isännöinnin ammattitaidon osa-alue. Isännöinnin talousosaamista pitää tutkimuksen mukaan hyvänä tai erinomaisena noin 65 prosenttia vastaajista, yli 20 prosenttia arvioi talousosaamisen erinomaiseksi.
Valtakunnallinen isännöinnin asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin lomakekyselynä loka-marraskuussa 2008. Tutkimuksessa oli mukana 47 isännöintiyritysten toimipistettä, joissa työskentelee 234 isännöitsijää. Tutkimukseen vastasi 5433 hallituksen jäsentä noin 4700 taloyhtiöstä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Tutkimus: Isännöinniltä vaaditaan viestintää ja talousosaamista”