Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Skanska urakoi Helsinki-Vantaan lentoaseman alle Kehäradan pääasemapaikan

Skanska ja Ratahallintokeskus ovat tehneet sopimuksen Helsinki-Vantaan lentoaseman alle louhittavasta Kehäradan osuudesta. Rakennustyöt alkavat marraskuun alussa ja valmistuvat huhtikuussa 2011. Sopimuksen urakkasumma on noin 23,3 miljoonaa euroa.

Skanska ja Ratahallintokeskus ovat tehneet sopimuksen Helsinki-Vantaan lentoaseman alle louhittavasta Kehäradan osuudesta. Rakennustyöt alkavat marraskuun alussa ja valmistuvat huhtikuussa 2011. Sopimuksen urakkasumma on noin 23,3 miljoonaa euroa.

Kuuntele juttu

Urakka sisältää noin 330 000 kuutiota erityisen vaativaa louhintaa lentoaseman alla.

”Louhittavaa tunnelia on rinnakkain kaksi puolentoista kilometrin linjaa. Tunneleihin rakennetaan lentoaseman pääasemapaikka sekä neljä hissikuilua”, Skanskan rakennuspäällikkö Teuvo Suominen kertoo.

Kehärata on Helsinki-Vantaan kansainväliselle lento­asemalle tuleva raideyhteys, joka parantaa koko seudun joukkoliikennetarjontaa, sekä oleellinen osa kaupunkirataverkkoa. Kehäradan rakentaminen alkoi keväällä 2009 ja liikennöinti radalla alkaa vuoden 2014 puolivälissä.

Rata alittaa lentoaseman alueen kaikkiaan kahdeksan kilometriä pitkässä kaksoistunnelissa. Tunneli alkaa lännestä tultaessa Katriinantien ja Tikkurilantien risteyksen koillispuolella ja nousee pintaan Ilolassa Laaksotien itäpuolelle ja Koivukylänväylän eteläpuolelle sijoittuvalla alueella. Ratatunneleiden väliin louhitaan yhdystunnelit noin 200 metrin välein.

Skanska on rakentanut Kehärata-projektissa myös Aviapoliksen ja lentoaseman ajotunnelit suuaukkoineen. Louhintatyöt aloitettiin toukokuussa 2005.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Skanska urakoi Helsinki-Vantaan lentoaseman alle Kehäradan pääasemapaikan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat