Kehäradan glykoliongelma saattaa aiheuttaa jopa 20 miljoonan lisälaskun
Helsinki-Vantaan lentoaseman itäisen kiitotien alle louhittavassa Kehäradan tunnelissa havaittiin kesällä 2010 mikrobikasvustoja, jotka aiheutuivat maaperästä tihkuvista glykolin hajoamistuotteista. VTT:n selvitys tunneliin vuotavista aineista ja niiden vaikutuksista rakenteisiin valmistuu tammikuun 2011 lopulla. Kuitenkin jo nyt tiedetään, että ongelma aiheuttaa hankkeelle huomattavia lisäkustannuksia. Ne saattavat nousta jopa 20 miljoonaan euroon.

Helsinki-Vantaan lentoaseman itäisen kiitotien alle louhittavassa Kehäradan tunnelissa havaittiin kesällä 2010 mikrobikasvustoja, jotka aiheutuivat maaperästä tihkuvista glykolin hajoamistuotteista. VTT:n selvitys tunneliin vuotavista aineista ja niiden vaikutuksista rakenteisiin valmistuu tammikuun 2011 lopulla. Kuitenkin jo nyt tiedetään, että ongelma aiheuttaa hankkeelle huomattavia lisäkustannuksia. Ne saattavat nousta jopa 20 miljoonaan euroon.
Glykoliongelmasta aiheutuu huomattavia lisäkustannuksia muun muassa erilaisista selvityksistä, tunnelin rakentamisen keskeytymisestä selvitysten ajaksi, korjausten suunnittelusta sekä glykolin aiheuttamista lisävaatimuksista rakentamiselle. Myös glykoliongelman aiheuttama aikatauluviive ja sen kiinni saaminen muussa rakentamisessa aiheuttavat merkittäviä kustannuksia. Useiden eri lakien nojalla maaperän pilaantumisen aiheuttaja on vastuussa alueen puhdistamisesta ja siitä aiheutuvista kustannuksista.
Mikrobikasvustot joudutaan poistamaan tunnelista ja tunneliin on rakennettava eriste- ja kuivanapitorakenteet. Tehtyjen selvitysten perusteella mikrobikasvusto on ongelmallinen rakenteille. Varsinainen korjaussuunnittelu voidaan käynnistää VTT:n selvityksen valmistuttua.
Helsinki-Vantaan lentoaseman alle louhittavan Kehäradan osuuden urakoitsijana toimii Skanska Infra Oy.
Kehäradan kokonaiskustannusarvio 605 miljoonaa
Kehäradasta tulee 18 kilometriä pitkä, kaksiraiteinen lähiliikenteen kaupunkirata Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välillä. Kehärata alittaa lentoaseman 8 kilometriä pitkässä kaksoistunnelissa. Liikennöinti Kehäradalla alkaa kesällä 2014.
Kehäradan kokonaiskustannusarvio on 605 miljoonaa euroa, josta Liikenneviraston osuus on 389 miljoonaa ja Vantaan kaupungin osuus 186 miljoonaa. Lisäksi hanke saa EU-tukea yhteensä noin 17,8 miljoonaa. Finavia Oyj rahoittaa lentoaseman asemaa 30 miljoonalla.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Kehäradan glykoliongelma saattaa aiheuttaa jopa 20 miljoonan lisälaskun”
Kysymys? :
Minkänlainen ja minkätasoinen pohjavesisuojaus Helsingin lentokentälle tehtiin?
Eikö työn materiaalit, taso ja valvonta ollutkaan kunnollinen?