Turun moottoritie on kuin epäonnen lapsi. Välillä tie on kiinni tunneleiden turvallisuutta vahtivien tietokoneohjelmien ongelmien vuoksi, välillä kallioleikkauksista sortuu lohkareita tielle, kuten kävi kolmannen kerran 23. toukokuuta. Tien imago on epäonnensa mukainen. Kukaan ei julkisuudessa kiitä sitä, kuinka nopeasti Turkuun tai sieltä pois pääsee valtaosana päivistä.
”Tie on nyt ehkä saatu edullisesti, mutta leikkausten kanssa on otettu tiettyjä riskejä, eivätkä turvallisuusvaatimukset ole toteutuneet”, lausui investoinneista vastaava johtaja Matti Vehviläinen Liikennevirastosta 26. toukokuuta Turun Sanomissa. Tämä käynnisti keskustelun turvallisuudesta ja liikenneministeri Anu Vehviläinen ilmoitti haluavansa selvityksen mahdollisista virheistä.
Kallioleikkaus ei ole suunnitteluohjeiden vastainen. Massaylijäämäisyys sekä maasto- ja ympäristöolosuhteet sanelivat kapean poikkileikkauksen käyttöä ja Tiehallinto sen myös siunasi. Leveämpiä kallioleikkauksia on moottoriteistä kolmos- ja nelosteillä.
Ydinkysymys ei olekaan Muurlan kohdalla olevan kallioleikkauksen leveys, vaan kallioleikkauksen yllätyksellinen käyttäytyminen. On selvinnyt, että siellä on liukupintoja, jotka saavat aikaan sortumia. Tietä rakentanut Ykköstie Oy ja Liikennevirasto pohtivat parhaillaan, miten ongelman voi ratkaista.
Ruiskubetonointi tuskin tulee kysymykseen, sillä se ei estä liukumia. Jäljelle jää joko kallion pulttaus tai kallioleikkauksen leventäminen. Leventäminen edellyttää lisämaan lunastamista.
Vasta korjaamisen jälkeen mietitään, kuka maksaa riskit. Elinkaarihankkeen heikkoutena on aiemmin pidetty sitä, että riskit kohdistuvat kokonaan palveluntuottajalle. Tilaaja on ensimmäistä kertaa julkisuudessa kertonut hyväksyneensä ratkaisun, joten osan riskistä voi ajatella kuuluvan sille.
Toivoa sopii, etteivät epäonnistumiset hankkeessa hautaa koko elinkaarimallia käyttökelvottomana.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Epäonni leimaa Turun moottoritietä”