Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Media muuttuu nopeasti, arvot mitataan ajan kanssa

Tietoa kirjoittajasta Teemu Vehmaskoski
Toimitusjohtaja Sanoma Tekniikkajulkaisut oy
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset
Kuuntele juttu

Vierailin joitakin viikkoja sitten Pariisissa. Hakukoneyhtiö Google juhlisti Grand Palaisin hulppeissa puitteissa 20-vuotiasta olemassaoloaan. Yritys on vasta päässyt teiniydestään, mutta se hallitsee yli 92-prosenttisesti koko maailman verkkohakuja. Juhlanäyttelyssä sain kävellä uudelleen Mont Blancin huippuharjanteen Street View -näkymän kautta. Pahvilavasteissa ohjasin ”kodin” valaistusta, lämmitystä ja äänentoistoa Home-laitteelle juttelemalla.

Tämä on toki monelle jo arkea. Tulevaisuuden kaupungin Google lupaa olevan jotakin vielä parempaa ja enemmän, kun emoyhtiö Alphabet valmistelee Torontoon kokonaista utopiakaupunginosaa. Rajattomalla kassalla on varaa houkutella suunnittelun ja urakoinnin oikeatkin ammattilaiset mukaan projektiin.

Hetkeä myöhemmin Champs Elyseellä soivat torvet. Keltaisiin huomioliiveihin pukeutunut pieni joukko huudatti skoottereitaan ja joku heilutti A4-kokoista Ranskan lippua. Porukka näytti juuri siltä mitä oli – somekanavissa itseään lietsoneilta letkeiltä joutomiehiltä. Vasta viikkoa myöhemmin saatiin kaivonkansista katueste ja kaadetusta autosta ensimmäiset tulet.

Nyt keltaliivien nuotiot on sammutettu ja sotkut siivottu. Muutaman tuhannen ihmisen, siis Ranskan väestön promillen kymmenesosan, rähinöinnillä saatiin parissa viikossa presidentti Macronista luovutusvoitto.

Kaikki tämä on elimellisesti mediaa: Tiedon keruu, valinta ja esillepano hakukoneessa. Yhteyksien luominen, korostaminen ja vastakkainasetteluiden kärjistäminen sosiaalisessa mediassa. Rähinän ja katkun rajaaminen perinteisten lehtien etusivun uutisiksi. Ja lopulta tunkeutuminen kaiken aiemmin pyhän ytimeen – koteihimme – tallentamaan äänemme, sormenjälkemme ja kasvonpiirteemme. Kuluttajille tarjotaan itseään vahvistavia kaikukammioita, ja kerätyllä datalla käydään kauppaa.

Ja tällaisessa maailmassa on vielä olemassa jotakin niin vanhanaikaista kuin Rakennuslehti.

Toki mekin uudistumme: äsken verkossa, ja seuraavaksi printissä, uutiskirjeessä sekä sovelluksessa. Mutta kun samalla päivitämme strategiamme, uskon, että siihen jää mukaan muutama tinkimätön perusarvo. Osaaminen, luotettavuus ja työmaan tuoksu voisivat olla hyvä alku.

Mitä muuta Rakennuslehti voisi olla? Laita sähköpostia!

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Media muuttuu nopeasti, arvot mitataan ajan kanssa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Teemu Vehmaskoskihttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/teemu-vehmaskoski/