Vuodenkierrossa eletään juuri nyt sitä aikaa, jolloin monet nuoret saavat ensikosketuksensa rakennusalaan kesätöissä ja harjoitteluissa. Valitettavasti paikkoja vain on taantuman takia vähemmän kuin mihin vielä muutama vuosi sitten totuttiin.
Opiskelijoilla valinnanvara on muuttunut viime vuosina nopeasti kesätyöpulaksi, kun hankalassa suhdannetilanteessa olevat yritykset ovat joutuneet tarjoamaan monille hakijoille ei oota. Siksi onkin erinomaisen tärkeää, millaisena kesätöihin päässeet kokevat oman työrupeamansa. Yritysten ja vakiväen kannattaa laittaa parastaan peliin, jotta kokemus olisi myönteinen ja innostava. Hyvä kesätyöaika toivottavasti leviää nuorten puheissa ja verkostoissa ja tuo ilmaista mainosta alalle.
Rakennusala joutuu ainakin hetken vielä pinnistelemään ennen kuin nousukausi toivottavasti taas koittaa. Takana on kuitenkin kolmen vuoden heikko putki, joka varmasti vaikuttaa nuorten urapohdintoihin. Jos tulevaisuus näyttää heikolta, opiskelijat alkavat pohtia yhä enemmän alan vaihtoa. Ja tuntemuksia vahvistaa vielä entisestään, jos kesätöitä ei löydy omalta alalta.
Samalla tavalla heikko kausi vaikuttaa opiskelupaikkaansa vasta etsiviin peruskoululaisiin ja lukiolaisiin. Siksi kaikki mahdollisuudet alan vetovoiman lisäämiseen kannattaa käyttää hyväksi.
Mikä onkaan parempaa alan markkinointia kuin esimerkiksi kiinnostavat ja ainutkertaiset rakennushankkeet, jotka osuvat kesän kulkijoiden silmiin. On jättimäisiä siltoja, hienoja julkisia hankkeita, erityisiä toimitilakohteita, infraa kaupungeissa ja maakunnissa. Ja tietysti kaikenlaista niin sanotusti normaalia rakentamista.
Näistä kaikista kannattaisi juuri tässä hetkessä ottaa näkyvyyshyöty irti ja kertoa, että näin mielenkiintoisia hankkeita rakennusala toteuttaa tuhansien ammattilaisten voimin, vaikka laskusuhdanteessa eletäänkin.
Se on ylpeyttä omasta työstä, mutta myös tärkeä viesti nuorille ja tilapäisesti rakennusalalta työttömiksi jääneille. Nousukaudella työtä taas varmasti riittää.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Miten rakennusala hurmaa nuoret?”