Tutustu nyt Rakennuslehteen 1 kk veloituksetta!
Kuuntele juttu

Rakentamisen laadusta on puhuttava niin kauan, että se saadaan kuntoon, vaati Rakennustuoteteollisuus ry:n toimitusjohtaja Erkki Inkinen 1990-luvun puolivälissä. Valitettavasti kaikki alan edunvalvojat eivät ole olleet samaa mieltä. Hometta nähtiin olevan lähinnä asiakkaiden korvien välissä, eivätkä edes rakenteiden vakavat pettämiset 2000-luvun alussa muuttaneet uskoa suomalaisen rakentamisen erinomaisuuteen. Vikaa oli vain lehdistössä, joka kirjoitti ”sutta ja sekundaa” ja heikensi alan laatuimagoa. .

Surullisinta Rakennusteollisuus RT:n ja Ralan teettämissä kahdessa tuoreesssa laatuselvityksessä on, että ongelmat ovat samat kuin vuosikymmen sitten, eli edes tyyppivikoja ei ole saatu pois. Vaikka ovet aina vaan vinksottavat, niin kukaan ei silti ota käyttöön laadukkaaksi tiedettyä saksalaista järjestelmää, koska se on kalliimpi. Pääpaino on aina kustannusten tinkimisessä. Muuraustyö esimerkiksi saatetaan lykätä talveen, jos halpa virolaisurakoitsija on vasta silloin käytettävissä.Ylimpien kerrosten asukkaita on saatettu jopa painostaa hiljaisiksi, jos nämä ovat alkaneet valittaa kosteusongelmista.

Asenteista kertoo paljon se, että asuntojen perustajaurakoinnissa laatukustannukset ovat nousseet, kun ne urakkakohteissa ovat laskeneet. Vaativalla tilaajalla on selvästikin tärkeä roolinsa asukkaiden edunvalvojana.

Rakennuslehti tuntee vastuunsa. Jatkamme tällä kertaa keskustelua laadusta niin kauan, että olemme saaneet koko alan sitoutuneeksi laatuharppauksen tekoon. Odotamme ja suorastaan vaadimme alan ykkösyrityksiltä sitovaa laatulupausta.

Tavoitteena on, että laadun kehittymistä mitattaisiin ja seurattaisiin systemaattisesti, kuten nyt tehdään työturvallisuudessa. Silloin laadulla voitaisiin kilpailla työmaa- ja yrityskohtaisesti koko alan ja asiakkaiden parhaaksi. Asiakaspalautteen kehittäminen on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on ehkäistä virheitä ja reagoida niihin heti. Liikkeelle voisi lähteä koekohteista, joissa haettaisiin oppikirjamaiset keinot täyden kympin laadun tekoon.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vahva laatujulistus olisi tarpeen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Seppo Mölsähttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/seppo-molsa/