Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Mikkelin satamasilta palkittiin

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ja sen sillanrakennusjaosto on myöntänyt Vuoden silta 2009 -tunnustuspalkinnon Mikkelin satamasillalle. Kaupungin tilaaman sillan suunnittelivat WSP Finland Oy ja Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy ja rakensivat YIT ja Naaraharju Oy. Kokonaisuutena kevyen liikenteen ylikulkuväylä on käyttäjän kannalta läpinäkyvä, avara, huoliteltu ja sisätilanomainen, totesi tuomariston puheenjohtaja dipl.ins. Ilkka Sinisalo julkistaessaan voittajan Infra 2009 -tapahtumassa Helsingissä 5.3.

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ja sen sillanrakennusjaosto on myöntänyt Vuoden silta 2009 -tunnustuspalkinnon Mikkelin satamasillalle. Kaupungin tilaaman sillan suunnittelivat WSP Finland Oy ja Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy ja rakensivat YIT ja Naaraharju Oy. Kokonaisuutena kevyen liikenteen ylikulkuväylä on käyttäjän kannalta läpinäkyvä, avara, huoliteltu ja sisätilanomainen, totesi tuomariston puheenjohtaja dipl.ins. Ilkka Sinisalo julkistaessaan voittajan Infra 2009 -tapahtumassa Helsingissä 5.3.

Kuuntele juttu

Arvostelussan tuomaristo kiinnitti erityisesti huomiota siihen, että sillan kantava rakenne on mittasuhteiltaan sopusuhtainen ja miljööseen sopiva teräsristikko. Sillan kansi ja etenkin sen puinen pinta on onnistunut ja tukeva ratkaisu. Silta on katettu ja sen sisäpinnan vaneriverhoilu luo sillan käyttäjälle ”lämpimän” tunteen. Sillan reunoilla on onnistuneesti käytty lasipintoja, jotka elävöittävät siltaa ja vinosta suunnasta katsottuna toimivat heijastavina pintoina. Hissikuilun ja tukirakenteiden betonipinnat todettiin paikan päällä ulkonäöltään laadukkaiksi. Ulkoportaiden kattamisessa käytetyt teräksiset putkimaiset ritiläkatteet olivat myös onnistuneita ja ympäristöön sopivia. Materiaalien yhdistelyä (teräs, puu, betoni ja lasi) on kohteessa käytetty monipuolisesti ja mielenkiintoisesti.

Mikkelin matkakeskus ja satamasilta ovat merkinneet jopa useiden vuosikymmeniä kestäneen valmistelun toteutumista ja mahdollistaneet kaupungin keskustan ja satama-alueen uudistamisen. Saatamasilta on osa matkakeskusta, johon sijoittuvan liikerakennuksen kiinteänä osana silta toimii. Satamasilta yhdistää rautatien ylittävänä siltana satama-alueen ja keskustan toisiinsa kevyen liikenteen osalta. Silta palvelee samalla myös junamatkustajia eri laitureille siirtymisessä. Ratahallintokeskus on ollut mukana satamasillan rahoituksessa.

Matkakeskuksen ja satamasillan suunnittelussa haluttiin panostaa erityisesti arkkitehtuuriin ja visuaalisuuteen pieniä yksityiskohtia myöten. Onhan se erittäin näkyvä osa Mikkelin kaupunkirakennetta ja toimii käyntikorttina Mikkeliin tultaessa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Mikkelin satamasilta palkittiin”

  1. Silta on kyllä ihan onnistunut ja palkintonsa ansainnut. Mutta asemakaavallisesti se sijoittuu omituisesti eikä yhdisty toimivaan toriin (ykis Suomen parhaista miliööllisesti) orgaanisesti. Satama jää edelleen etäiseksi, eikä yhdisty toriin parhaalla mahdollisella tavalla. Silta on, mutta valta-akselia ei synny, koska silta on ”sivussa”.

    1. Ihan näppärä silta, mutta ei ole kaikki esteettömyysnäkökohdat tullut huomioitua:
      – Hissin ylätason korko ei ole osunut sillan tasoon, vaan hissin ovella on usean sentin tasoero (po. 0mm)
      – Ylikulkusillan valaistustaso on liian alhainen ja epätasainen, yhdestä kohtaa jopa pimeä.
      – Laiturille laskeutuvissa portaissa on häikäisevä valaistus
      – Osassa jalkaharppuja liian suuri reikä
      – Portaan materiaali huono, huomioraidat jo nyt osin irti

      Nämä huomiot ihan vaan pikaisella vilkaisulla.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat