Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

TYL Kalsium urakoi Kallansillat-hankkeen Kuopiossa

Tiehallinto on tehnyt hankintapäätöksen vitostien Kuopion Päivärannan ja Vuorelan välisen osuuden pääurakasta. Tiehallinto sai kolme tarjousta, joista kokonaistaloudellisesti edullisimman teki työyhteenliittymä TYL Kalsium. Urakkasopimus tehdään työyhteenliittymän kanssa, jonka osakkaat ovat Niska & Nyyssönen Oy, Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy ja Soraset Yhtiöt Oy. Vuoteen 2014 ulottuvan urakan tarjoussumma on 73,2 miljoonaa euroa.

Tiehallinto on tehnyt hankintapäätöksen vitostien Kuopion Päivärannan ja Vuorelan välisen osuuden pääurakasta. Tiehallinto sai kolme tarjousta, joista kokonaistaloudellisesti edullisimman teki työyhteenliittymä TYL Kalsium. Urakkasopimus tehdään työyhteenliittymän kanssa, jonka osakkaat ovat Niska & Nyyssönen Oy, Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy ja Soraset Yhtiöt Oy. Vuoteen 2014 ulottuvan urakan tarjoussumma on 73,2 miljoonaa euroa.

Kuuntele juttu

image

Kallansillat-hankkeessa muutetaan nykyistä vilkasta kaksiajorataista vitostietä moottoritieksi kuuden kilometrin matkalla ja eritasoliittymiä parannetaan. Tieosuuden itäpuolelle rakennetaan rinnakkaistie ja kevyen liikenteen väylät. Kuopio-Iisalmi-laivaväylä siirretään Suosaaren ja Tikkalansaaren väliin. Laivaväylän kohdalla valtatielle ja rinnakkaistielle rakennetaan kiinteät 12 metriä korkeat ja 172 metriä pitkät sillat ja radalle 4,5 metriä korkea avattava silta. Nykyinen Päivärannan avattava läppäsilta muutetaan kiinteäksi. Melusuojaukset toteutetaan järvinäkymät säilyttäen. Hankkeen yhteydessä parannetaan myös valtatien 17 liittymiä ja lentokentän maantietä 562.

Hanke koostuu useammasta erillisestä urakasta, joiden kokonaiskustannukset ovat 90 miljoonaa euroa. Hankkeen aikana kilpailutetaan erikseen vielä muun muassa Kuopion lentokentän maantie, automaattinen liikenteen ohjaus, laivaväylän työt ja rakennuttamista avustavat laadunvalvontapalvelut.

Sopimus ei synny vielä tällä päätöksellä, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella. Hankintapäätöksestä on mahdollista valittaa markkinaoikeuteen ja sopimus urakasta solmitaan vasta valitusajan jälkeen.

Valtatie 5 on osa yleiseurooppalaista TEN-tieverkkoa. Päiväranta-Vuorela hankkeen vaikutusalue ulottuu Pohjois-Savon lisäksi Kainuuseen ja Pohjois-Karjalaan, koska valtatie 5 on ainoa yhteys Kuopiosta Iisalmen ja Joensuun suuntaan.

Tätä artikkelia on kommentoitu 8 kertaa

8 vastausta artikkeliin “TYL Kalsium urakoi Kallansillat-hankkeen Kuopiossa”

    1. Onkohan valtion ”korruptio” yhtiö Destiassa puhaltanut muuttuneet tuulet uuden toimitusjohtajan myötä. Olisi voinut odottaa että Destian hinta olisi alkanut viitosella…olisihan veronmaksajat maksaneet puuttuvan 20 milj.
      No…vastahan ensimmäin 6 kk destiassa on n 10 milj tappiollinen. Vielä ehtii alihinnoitella urakoita että pääsee tuohon 20 milj pakkaselle

  1. Lapsellista ilottelu, kyllä Destiankin tarjous osoitti osaamista.

  2. laatupisteytyksen jälkeen ero jäi vän reiluun miljoonaan. Jos YIT ei olisi ollut D:n kanssa kimpassa kuinkahan paljon olisi valtionyhtiö jättänyt pöydälle…20%??

    1. Voi teitä kaikkia pikkutrolleja…jaksaa oikein naurattaaa. Jospa tekin tekisitte niitä töitänne TYÖAIKANA, kenties edustamasi yrityksen katekin paranisi työtehon noustua. Samalla voisitte itse laskea niitä urakkahintojanne alemmas ja eikä tarvitsisi huudella vieraisiin pöytiin ”hintojen poljennasta ja pöydälle jättämisistä”.

      Iso kyynel teille kaikille nööreille ja nöörittärille….

      1. Vaikea on tarjoushintoja laskea, kun urakoihin on yksityisissä ja pörssiyhtiöissä laskettava katettakin. Destialla ei välttämättä tarvitse, ainakaan yhtiön tuloksesta päätellen. 😉

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat