Vantaan kehäradan ratatunnelin louhintaan valittiin kolme urakoitsijaa
Kehäradan kahdeksan kilometriä pitkän ratatunnelin louhintatyöt alkavat lokakuussa. Louhintaurakka on jaettu neljään eri urakkaan, joista kolme käynnistyy nyt ja neljäs vuonna 2010. Louhintaurakoitsijoiksi valittiin Skanska Infra Oy, YIT Rakennus Oy Infra ja SRV Toimitilat Oy. Urakoiden yhteenlaskettu hinta on noin 60,5 miljoonaa euroa.

Kehäradan kahdeksan kilometriä pitkän ratatunnelin louhintatyöt alkavat lokakuussa. Louhintaurakka on jaettu neljään eri urakkaan, joista kolme käynnistyy nyt ja neljäs vuonna 2010. Louhintaurakoitsijoiksi valittiin Skanska Infra Oy, YIT Rakennus Oy Infra ja SRV Toimitilat Oy. Urakoiden yhteenlaskettu hinta on noin 60,5 miljoonaa euroa.
Skanska Infra Oy urakoi lentoaseman 1,8 kilometriä pitkän tunneliosuuden. Aviapoliksen 2,1 kilometriä pitkän tunneliosuuden urakoitsijaksi valittiin YIT Rakennus Oy Infra ja Ruskeasannan 1,8 kilometriä pitkän tunneliosuuden urakoi SRV Toimitilat Oy. Viinikkalan 2,2 kilometrin tunneliosuus kilpailutetaan myöhemmin.
Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Koivukylän ja Hiekkaharjun välillä. Se on samalla raideyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle sekä tärkeä joukkoliikenteen kaupunkirata. Kehärata kulkee tunnelissa kahdeksan kilometrin matkan alittaen lento-aseman alueen. Lännestä tultaessa se laskeutuu tunneliin Katriinantien ja Tikkurilantien risteyksen koillispuolella ja nousee maan pinnalle Ilolassa Laaksotien itäpuolelle ja Koivukylän-väylän eteläpuolelle jäävällä alueella.
Kehäradan kustannusarvio on 590 miljoonaa euroa. Projekti saa EU-tukea 17,8 miljoonaa euroa. Kehärata-projekti toteutetaan Ratahallintokeskuksen johdolla.
Sopimuskumppaneita ovat Vantaan kaupunki, Tiehallinto ja Finavia. Rata otetaan käyttöön vuoden 2014 puolivälissä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Vantaan kehäradan ratatunnelin louhintaan valittiin kolme urakoitsijaa”