Tutkimus: Diplomi-insinöörin työ muuttuu nopeasti
Joka toisen tekniikan akateemisen työn sisällöstä puolet on muuttunut kokonaan kahden viime vuoden aikana. Harvalla työpaikalla mietitään, miten työntekijät selviävät muutoksesta, vaikka työajasta noin 40 prosenttia kuluu uuden oppimiseen. Tiedot perustuvat Tekniikan Akateemisten Liiton, TEK:n, tutkimukseen. Vastaajista valtaosa on diplomi-insinöörejä.

Joka toisen tekniikan akateemisen työn sisällöstä puolet on muuttunut kokonaan kahden viime vuoden aikana. Harvalla työpaikalla mietitään, miten työntekijät selviävät muutoksesta, vaikka työajasta noin 40 prosenttia kuluu uuden oppimiseen. Tiedot perustuvat Tekniikan Akateemisten Liiton, TEK:n, tutkimukseen. Vastaajista valtaosa on diplomi-insinöörejä.
Työssä pärjääminen vaatii diplomi-insinööriltä valtavaa muutoskykyä ja jatkuvaa uuden oppimista. Kuitenkin työpaikoilla mietitään vain vähän sitä, miten työntekijät selviävät uusista töistään. Vain joka kymmenes vastaajista oli keskustellut työn muuttuvista vaatimuksista esimiehensä kanssa. Konkreettinen suunnitelma uralla etenemisestä puuttuu.
”Työntekijälle on varattava aikaa uuden työn vaatimien tietojen omaksumiseen ja soveltamiseen. Tämä pitää ottaa huomioon työpaikoilla, kun työntekijä ja työnantaja sopivat työnkuvasta ja tulostavoitteista”, sanoo asiamies Jarna Savolainen TEK:stä.
Savolaisen mukaan työpaikoilla tarvitaan uutta asennoitumista täydennyskoulutukseen ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
”Kurssit ja täydennyskoulutus pitää yhdistää työssä oppimiseen. Kolmannes vastaajista ei ollut viimeisen puolen vuoden aikana osallistunut lainkaan lisäkoulutukseen, johon lasketaan myös alaan liittyvät seminaarit. Työn vaatimuksiin nähden tämä on vähän.”
Johtajat kaipaavat kestävän kehityksen osaamista
Asiantuntijatehtävissä toimivat tekniikan akateemiset tunnistavat tarvitsevansa lisää oman alan erityisosaamista, esiintymistaitoja ja projektityön sekä verkostojen johtamistaitoa. Uutena osaamistarpeena nousi esiin kestävä kehitys. Johtotehtävissä noin 40 prosenttia kokee tarvitsevansa kestävän kehityksen osaamista usein tai jatkuvasti. Näihin osaamistarpeisiin pitäisi olla tarjolla täydennyskoulutusta, joka perustuu viimeisimpään tutkimustietoon.
Tulokset perustuvat TEK:n osaamisen kehittämisen tutkimuksen ennakkotietoihin. Säännöllisin väliajoin tehtävään tutkimukseen vastasi 1 215 eri ikäistä tekniikan akateemista, joista 75 prosenttia on diplomi-insinöörejä. Vastaajista 70 prosenttia työskentelee yksityisellä sektorilla ja 60 prosenttia eritasoisissa asiantuntijatehtävissä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Tutkimus: Diplomi-insinöörin työ muuttuu nopeasti”