Kokeile kuukausi maksutta

Autoilijoiden piittaamattomuus tietyömaiden kohdilla lisääntynyt

Autoilijoiden piittaamattomuus nopeusrajoituksista työmaiden kohdilla on lisääntynyt.

Kuvituskuva.

Erityisesti asfalttitöissä, joissa nopeusrajoitus on 30 km/h asfaltinlevittäjän kohdalla, syntyy läheltä piti tilanteita. Asfalttityöntekijät joutuvat työssään liikkumaan tilapäisesti ohikulkevan liikenteen kaistalla ja aika ajoin vielä selkä kulkusuuntaan päin.

”Asfalttityöntekijöiden työturvallisuus riippuu siitä, miten autoilijat mielensä malttavat ja kunnioittavat 30:n nopeusrajoitusta”, Infra ry:n johtaja Heikki Jämsä kertoo.

Ajokäyttäytymisestä on kerätty tietoa jonkin verran. Esimerkiksi Lemminkäinen tutki yhdessä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa muutama vuosi sitten nopeuksia Kantatie 40:llä Turun seudulla. Nopeusnäyttö asennettiin päällystystyömaalla asfaltinlevittäjään. Kahden viikon aikana tehtiin noin 18 000 mittausta.

Suurin osa ihmisistä noudatti rajoitusta. Lieviä ylinopeuksia, 35-50 km/h, havaittiin runsaasti, ja 51-60 km/h useita kymmeniä. Lemminkäinen Infran rakennuspäällikkö Mika Häklin mukaan korkein mitattu ylinopeus oli 93 km/h.

Ammattiautoilijat huomio!

Varsinaissuomalaisen asfalttityöporukan mukaan jokaisella työmaalla on vaaratilanteita. Kymmenisen vuotta samassa porukassa työskennellyt joukko on oppinut pitämään työkavereistaan huolen. ”Koko ajan pitää olla tarkkana. Eniten vaaraa meidän mielestämme aiheuttavat ammattikuljettajat, jotka ajavat raskaita ajoneuvoyhdistelmiä ja linja-autoja. Omalla autolla kulkevat perheautoilijat välittävät autoistaan sen verran enemmän, että he tuntuvat kunnioittavan myös työmaarajoituksia”, porukan puhemies kertoo.

Infra ry:n toivoo alan kannalta, että Liikennevirasto ja tai ELY-keskukset ottaisivat aloitteen käsiinsä ja tekisi aiheesta perusteellisen selvityksen. Tutkimustiedon perusteella voitaisiin tilanne korjata ja reagoida tarvittavin toimenpitein.

Asfaltinlevittimessä olevat nopeusnäytöt ovat alentaneet ajonopeuksia jonkin verran.

Parhaana vaihtoehtona urakoitsijat pitävät kuitenkin saattoautoa, joka vie autoletkan työmaan ohi nopeusrajoitusten mukaan ja erityistä varovaisuutta noudattaen. ”ELY-keskusten töissä saattoautoa on kokeiltu ja se on havaittu hyväksi tavaksi toimia. Tilaajat eivät ole kuitenkaan aina halukkaita maksamaan saattoauton käytöstä, minkä vuoksi sen käyttö on ollut rajoittunutta hyvistä kokemuksista huolimatta”, Jämsä kertoo.

Yksi ratkaisu olisi se, että tilaaja jättäisi saattoautosta aiheutuvat kustannukset urakkakilpailun ulkopuolelle, jolloin siitä ei tule kilpailutekijää.

Tietyömailla on tehty hyvää yhteistyötä myös poliisin kanssa.

”Kesäisin on järjestetty yksittäisiä tapahtumia, jossa poliisi on valvonut liikenteen ajonopeuksia työmailla. Poliisi on suhtautunut tukipyyntöihin positiivisesti resurssien sallimissa puitteissaan”, Jämsä kertoo.

Tätä artikkelia on kommentoitu 7 kertaa

7 vastausta artikkeliin “Autoilijoiden piittaamattomuus tietyömaiden kohdilla lisääntynyt”

  1. Todennäköisesti riittäisi kun poliisilta liikenisi lainaan yksi tunnuksilla varustettu ajoneuvo, ihan vain olemaan näkyvällä paikalla. Sitä voisivat sitten työmiehet vaikka käydä tarvittaessa siirtämässä sitä mukaa kuin työ edistyy.
    Pitäisikö poliisille saada muutamia tällaisia ”vuokra-maijoja” joissa ei tarvitsisi olla mitään muuta poliisiin viittaavaa kuin ulkokuori? Näitä voisivat sitten asfalttifirmat ja sillanrakentajat vuokrata.

  2. Kaksi havaintoa joita molempia on aivan mahdotonta ymmärtää:
    1. keskivertoautoilija joka ei 80 kmh alueella pysty ajamaan kuin 75 kmh jatkaa samaa vauhtia kun tulee työmaa haittoineen ja työmiehineen/koneineen
    2. kuorma-autot jotka ovat samanlaisia työmiehiä kin ne joita tässä suojellaan ajavat säännön mukaisesti yli työmaarajoitusten

  3. Tiejyränhän voi kääntää vahingossa kaaharin eteen kun pelästyy muiden työmiesten varoitushuitomisia ja huutoja…

  4. Johtuu varmaan liian alhaisista nopeusrajoituksista työmaan kohdalla. Moottoritiellekkin voidaan laittaa surutta 50 rajoitus työmaalle.

  5. Yhtä hyvin voisi sanoa, että työmaiden liikennemerkkien laittajien piittaamattomuus autoilijoista on vähentynyt. Varsin usein päällystyömaiden liikennemerkit on laitettu miten sattuu.Nopeusrajoitukset alkavat 10 kilometriä ennen päällystyskohtaa, eikä tielle ole tehty mitään, eikä tehdäkkään. Rajoitukset ovat paikallaan viikonlopun jne. Rakennuslehti voisi joskus tehdä jutun ja katsoa tiukalla seulalla merkkien sijoitukset.

    Pari viikkoa sitten ajoin ykköstiellä Salosta Helsinkiin. Muurlan jälkeen alkoi 60 km/h rajoitus ja työmaa oli vasta lähellä Suomusjärven liittymää. Monet kyllä päästelivät moottoritienopeudella. Itse kyllä aina noudatan rajoituksia, vaikka mitään työmaata ei ole näköpiirissä. Joskus sitä tuntee itsensä tyhmäksi, kun rajoitukselle ei ole mitään syytä. Päällystystyötä taisi tehdä NCC.

    Ymmärrän kyllä rajoitukset silloinkin, kun ajoratamaalaukset puuttuvat. Kannattaisi päällystystyömaan henkilöstön katsoa peiliin, sieltä löytyvät syylliset rajoitusten rikkomiseen.

  6. Olen joskus ehdottanut tilaajille, että he vaatisivat digitaalisia nopeusrajoitusmerkkejä urakoissaan. Rajoituksia voisi säätää tilanteen mukaan, jolloin autoilija niitä ehkä paremmin noudattaisi.

    1. Hyvä ehdotus. Ensin merkit ja opasteet kuntoon ja sitten peltipoliisit paikalle.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat