Imukaivuri kaivaa katuja putkia ja puiden juuria rikkomatta

Kesäkuussa Suomeen tuotu imukaivuri vastaa hyvin kysyntään eli siihen, miten kaivaa maata ahtaissa kaupunkiympäristöissä tai kaduilla rikkomatta puiden juuria tai putkia.

Dahlbacka hankki kesäkuussa Suomeen Volvon imukaivurin. Siitä toivotaan apua varsinkin sellaisiin katutöihin, joissa ei ole tarkkaa tietoa mitä putkia ja missä maan alla on.

Helsingin katuhankkeita tehdyssä tutkimuksessa nousi esiin se, että putkia ja kaapeleita pitäisi pystyä kaivamaan esiin niitä rikkomatta. Esimerkiksi Hämeentiellä rikkoutui vesiviemäri, kun se olikin kymmenen metriä eri paikassa kuin suunnitelmissa. Imukaivuu nostettiin esiin yhtenä kansainvälisesti käytettynä vaihtoehtona tällaisiin töihin, jossa edetään sokkona ilman varmaan tietoa siitä mitä maan alla on.

Maarakennus B. Dahlbackan tytäryritys Imukaivuu Group on vastannut kysyntään tuomalla kesäkuussa Suomeen Volvon imukaivuuauton. Ensimmäisiä työkohteita ovat vesihuollon kalkkikivialtaiden tyhjennys ja sähköaseman 110 kilovoltin kaapelin paljastus,

Usein työn tekeminen on tehokkaampaa kaivinkoneella, mutta kaikissa kohteissa se ei kuitenkaan ole mahdollista. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi ”korvaamattomat linjat”, kuten sähkö- ja kuituverkot, vesijohdot ja viemärit tai kohteet, joissa halutaan minimoida päällysteiden purkaminen. Imukaivuu sopii myös ratatöihin, sillä sen avulla päästään työskentelemään radan sivusta. Puistotöissä se suojaa puiden juuria.

Imukaivuria voidaan käyttää myös puiden juuristoa vahingoittamattomana menetelmänä.

”Yksinään imukaivuun käyttö työkohteessa ei välttämättä ole tehokasta, mutta se on korvaamaton apumenetelmä infrarakentamisen hankalissa, herkissä ja ahtaissa kohteissa”, sanoo Maarakennus B. Dahlbackan markkinointipäällikkö Sofia Dahlbacka imukaivuun eduista.

Yhtiön laskutus perustuu tuntihinnoitteluun.

Imuputki yltää syvälle

Imukaivuu-auto on periaatteessa iso imuri. Maa-aines imetään 250 mm imuputkella 12 kuution säiliöön jopa 400 kilometrin tuntinopeudella. Sillä päästään jopa 40 metrin syvyyteen, kun perinteisemmällä suurtehoimuroinnilla päästään noin yhdeksään metriin.

Menetelmä on kehitetty Saksassa, josta se on yleistynyt Keski-Eurooppaan.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Imukaivuri kaivaa katuja putkia ja puiden juuria rikkomatta”

Jätä kommentti