Liikennerahojen leikkaus oli pettymys RT:lle: ”Puoliväliriihen päätökset todellinen uhka liikennepolitiikan pitkäjänteisyydelle”

Hallituksen kehysriihessä sopimat säästöpäätökset osuvat voimakkaimmin liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) osalle.

Hallitus päätti puoliväliriihessä kehystason nostamisen yhteydessä menojen uudelleen kohdentamisesta. Eräitä kehysmenoja alennetaan pysyvästi 370 miljoonalla eurolla vuodesta 2023 alkaen. Koska säästöt ovat luonteeltaan pysyviä, ratkaisu alentaa kehykseen luettavia menoja myös vuodesta 2024 eteenpäin

Säästöjen kohdentumisesta on sovittu hallinnonaloittain. Ylivoimaisesti suurin vähennys, 110 miljoonaa euroa, osuu liikenne- ja viestintäministeriön tontille. Yksityiskohtaisemmin säästökohteista päätetään ensi syksynä.

Rakennusteollisuus RT on huolissaan hallituksen puoliväliriihessä sopimista menoleikkauksista vuodelle 2023.

Vaikka varsinaiset yksityiskohtaiset leikkauslistat tarkentuvat vasta ensi vuonna, riihessä leikattiin rajuimmin liikenne- ja viestintäministeriön määrärahoja. Näissä suurinta roolia näyttelee perusväylänpitoon ja kehittämisinvestointeihin kohdistettu rahoitus.

”Jos liikennejärjestelmän kehittämisen määrärahoista leikataan 110 miljoonaa euroa, vedetään samalla matto alta myös juuri valmistuneelta Liikenne 12 -suunnitelmalta, jonka avulla on nimenomaan pyritty liikennepolitiikan pitkäjänteisyyden lisäämiseen. Pitäisi olla päivänselvää, että liikennepolitiikan pitkäjänteisyys ja ennakoitavuus eivät ainakaan lisäänny sillä, että yhdessä linjattuja määrärahoja päätetäänkin leikata kaksi viikkoa parlamentaarisesti valmistellun suunnitelman julkaisemisen jälkeen”, Rakennusteollisuus RT:n varatoimitusjohtaja Paavo Syrjö sanoo tiedotteessa.

RT:n mukaan Liikenne 12 -suunnitelman rahoituksessa oli jo valmiiksi hälyttävä kuoppa vuosien 2023–2024 kohdalla niin perusväylänpidon kuin kehittämisinvestointienkin kohdalla. RT on aikaisemmin esittänytkin, että perusväylänpidon 1,4 miljardin euron vuositasosta tulisi pitää kiinni myös vuosina 2023 ja 2024.

Kehittämisinvestointien tason tulisi puolestaan noudatella vähintään 600 miljoonan euron vuositasoa, jotta Suomelle tärkeistä kehittämisinvestoinneista voitaisiin pitää kiinni ja tukea kasvun edellytyksiä.

Rahoitusta voi suhteuttaa RT:n mukaan siihen, että liikenteeltä kerätään erillisveroina peräti noin 5 miljardia euroa vuodessa sekä lisäksi arvonlisävero, kun liikenteeseen myönnetään määrärahoja tänä vuonna yhteensä 2,2 miljardia euroa ja jo aikaisemmin linjatuilla päätöksillä vain 1,9 miljardia euroa vuonna 2023.

”Nyt uhkana on, että koko Liikenne 12 -suunnitelmalta tippuu pohja pois ja sen uskottavuus liikennepolitiikkaa ohjaavana ohjenuorana saa vakavan kolauksen. Tämä tarkoittaisi myös, että jäämme jälkeen liikenteen kehittämisinvestoinneissa, jotka ovat elintärkeitä suomalaiselle elinkeinoelämälle ja sen kilpailukyvylle. Kun yksityiskohtaisia leikkauslistoja aikanaan ruvetaan tekemään, tulisi päättäjien pitää mielessä, ettei liikennepolitiikan pitkäjänteisyydestä ja parlamentaarisesti sovituista määrärahoista tule ryhtyä tinkimään.”

Otsokkoa on muutettu ja jutun alkua täydennetty 30.4.2021.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Liikennerahojen leikkaus oli pettymys RT:lle: ”Puoliväliriihen päätökset todellinen uhka liikennepolitiikan pitkäjänteisyydelle””

Jätä kommentti

Viimeisimmät näkökulmat