Kokeile kuukausi maksutta

Elokuussa 2016 Savonlinnassa alkoi Destian toteuttama massiivinen siltaurakka. Savonlinnassa sijaitsevan Laitaatsalmen yli alettiin rakentaa kahta siltaa, jotka valmistuessaan elokuussa 2019 ovat Suomen suurimmat täysbetonisillat.

Laitaatsalmen betonisillat ovat Liikenneviraston tilaama 30 miljoonan euron arvoinen investointi ja osa pitkää hankekokonaisuutta, jonka tavoitteena on sujuvoittaa Savonlinnan kaupunkiympäristön ruuhkautunutta liikennettä. Destia oli toteuttamassa jo aiemmin 2010-luvulla Savonlinnan rinnakkaisväylän rakentamista. Siltojen valmistuminen tekee sekä Savonlinnan tie- että vesiliikenteen sujuvammaksi ja turvallisemmaksi.

– Laivat siirretään uudelle reitille Olavinlinnan viereisestä Kyrösalmesta, joka alkoi ahtautensa takia käydä vaaralliseksi, kertoo savonlinnalainen työmaapäällikkö Aki Loikkanen, joka työskentelee ylpeydellä omilla kotikulmillaan.

Siltahankkeen parissa ahertaa viitisenkymmentä työntekijää koko urakan ajan. Destialta urakka työllistää kymmenkunta työntekijää, loput ovat eri työvaiheisiin erikoistuneita alihankkijoita. Työntekijät ovat silta-alan ja maanrakennustöiden ammattilaisia, jotka tekevät teline-, muotti- ja valutyöt sekä raudoitukset. Savonlinnan ja Itä-Suomen alueelle valtava siltatyömaa onkin ollut tärkeä piristysruiske ja työllistäjä: urakan työvoimasta noin 85 prosenttia tulee alueelta.

Miljoonia kiloja ja tuhansia kuutioita

Massiivinen rakennustyömaa on muokannut Savonlinnan kaupunkikuvaa jo parin vuoden ajan, ja määrittää kaupungin silhuettia myös valmistuttuaan. Sillan alituskorkeus on 24,5 metriä, joten silta näkyy kauas. Sen alta mahtuvat kulkemaan suuretkin sisävesilaivat, sillä väylä ruopataan nykyistä syvemmäksi, kun sillat ovat valmistuneet ja rakennustelineet purettu.

Sillan kanteen menee miljoona kiloa terästä, mikä tarkoittaa noin neljänkymmenen jänne- ja harjateräsrekallisen kulkua työmaalle. Sillan tukirakenteisiin taas on tarvittu 20 000 kiintokuutiota puuta, josta suurin osa tulee Itä-Suomen alueelta.

Elokuussa 2018 suoritetaan pohjoisen sillan valu, eli sillalle laitetaan noin 14 miljoonaa kiloa painava betonikansi. Samanlainen valu tehtiin viime vuoden elokuussa eteläiselle sillalle, joka otettiin käyttöön sekä autoille, että kevyelle liikenteelle tänä vuonna. Valun jälkeen siltaa jännitetään, pintaan vedetään asfaltti ja kaiteet asetetaan paikoilleen. Lopuksi asennetaan valot sekä sillan molempiin päihin tulevat hissit.

– Sillan kokoluokasta kertoo se, että pelkästään eteläisen sillan yksi, noin 360 kuution kokoinen betonoitu välituki vastaa yhtä pienehköä siltaa, Loikkanen kuvailee.

Näkymät suomalaiseen kansallismaisemaan sillan korkeimmalta kohdalta ovat huikeat. Siltojen lähestyvä valmistuminen herkistää myös työmaapäällikkö Loikkasen.

– Olen syntynyt ja elänyt lapsuuteni sadan metrin päässä tästä työmaasta. En olisi voinut kuvitella 80-luvulla pikkupoikana, että olen joskus vetämässä Suomen suurinta siltahanketta tässä aivan vieressä ja jättämässä näin suuren jäljen kotikaupunkiini, Loikkanen hymyilee.

Lue myös:
Silta luo työtä >>

Tuplasilta >>

Viimeisimmät näkökulmat