Kokeile kuukausi maksutta

Tampereen Matkakeskustunneli otettu käyttöön

Tampereen rautatieaseman alueen yhteyksiä kohentava Matkakeskustunneli on otettu käyttöön tiistaina 1.7. Noin 100 metrin mittainen uusi tunnelissa kulkeva jalankulkuyhteys lähtee asema-aukiolta itään ratapihan ali. Tunneli on 8 metriä leveä, ja sen molemmissa päissä on myös liiketilaa. Tunneli liittää Tullin alueen entistä tiiviimmin osaksi radan länsipuolista keskustaa. Tunneli on rakenteellisesti silta, joka tehtiin neljässä lohkossa.

Tampereen rautatieaseman alueen yhteyksiä kohentava Matkakeskustunneli on otettu käyttöön tiistaina 1.7. Noin 100 metrin mittainen uusi tunnelissa kulkeva jalankulkuyhteys lähtee asema-aukiolta itään ratapihan ali. Tunneli on 8 metriä leveä, ja sen molemmissa päissä on myös liiketilaa. Tunneli liittää Tullin alueen entistä tiiviimmin osaksi radan länsipuolista keskustaa. Tunneli on rakenteellisesti silta, joka tehtiin neljässä lohkossa.

Hankkeen rakennuttajana toimi Ratahallintokeskus ja suunnittelusta sekä rakentamisesta vastasi pääurakoitsija Oy VR-Rata Ab. Tunnelin ja siihen liittyvän aukion rakentamisen kustannukset olivat lopulta 10,7 miljoonaa euroa, josta kaupungin osuus oli noin 70 prosenttia ja RHK:n 30 prosenttia. Kustannukset nousivat selvästi kustannusarviota suuremmiksi, sillä tunnelin ja siihen liittyvän aukion rakentamisen arvioitiin maksavan 9,2 miljoonaa euroa.

Merkittävä uuden tunnelin tuoma parannus on aseman ja sen ympäristön saavutettavuuden koheneminen. Asema-alueen esteettömyys on parantunut ja mahdollistaa siten tasa-arvoisempaa arkea sekä erityisryhmille että muille alueella liikkuville.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tampereen Matkakeskustunneli otettu käyttöön”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat