Kokeile kuukausi maksutta

Hämeenlinnanväylän tiesuunnitelman laatiminen käynnistyi välillä Kehä III–Keimola

Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri ja Vantaan kaupunki ovat aloittaneet tiesuunnitelman laatimisen Hämeenlinnanväylän parantamisesta Kehä III:n pohjoispuolella. Suunnitelman laatiminen liittyy samanaikaisesti käynnissä olevaan Kehäradan suunnitteluun. Kehäradan rakentaminen käynnistynee vuonna 2009.

Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri ja Vantaan kaupunki ovat aloittaneet tiesuunnitelman laatimisen Hämeenlinnanväylän parantamisesta Kehä III:n pohjoispuolella. Suunnitelman laatiminen liittyy samanaikaisesti käynnissä olevaan Kehäradan suunnitteluun. Kehäradan rakentaminen käynnistynee vuonna 2009.

Kehärata kuuluu lähivuosien kärkihankkeisiin pääkaupunkiseudulla ja sen toteuttaminen edellyttää muutos- ja parantamistoimenpiteitä sekä Hämeenlinnanväylällä että lähiympäristön tie- ja katuverkolla. Hämeenlinnanväylän välityskyky on aamuruuhkassa lähes kokonaan käytössä. Vuoteen 2030 mennessä liikenteen arvioidaan lähes kaksinkertaistuvan nykytilanteeseen verrattuna. Ilman parantamistoimenpiteitä tien välityskyky aamuruuhkassa ylittyy 5-6 vuodessa.

Hämeenlinnanväylän suunniteltavan osuuden pituus on noin 3 kilometriä. Nykyinen Kivistön eritasoliittymä parannetaan ja uutena yhteytenä toteutetaan Keimolanportin eritasoliittymä noin 700 metriä Kivistön liittymän pohjoispuolelle. Liittymien läheisyyden takia moottoritien molemmin puolin rakennetaan eritasoliittymien välille kokoojarampit, joiden yhteyteen toteutetaan erilliset bussipysäkit bussiramppeineen.

Hankkeen yhteydessä parannetaan myös Hämeenlinnanväylän rinnakkaista tie- ja katuverkkoa. Vanha Hämeenlinnantie linjataan uuteen paikkaan ja levennetään tulevan Kivistön aseman ympäristössä, Riipiläntietä levennetään ja Vanhaa Nurmijärventietä oikaistaan. Lisäksi Hämeenlinnanväylän läntisestä rinnakkaistiestä (Petaksentie) rakennetaan Keimolanportin eritasoliittymän ja Kirkantien välinen osuus.

Kevyen liikenteen verkko laajenee merkittävästi. Kaikkien rinnakkaisteiden ja -katujen varsille tulee kevyen liikenteen väylä.

Keväällä 2008 valmistuvassa tiesuunnitelmassa määritellään tie- ja katujärjestelyjen edellyttämät aluevaraukset ja arvioidaan parantamistoimenpiteiden vaikutukset ympäristölle ja liikenteelle. Samalla tehdään arvio rakennuskustannuksista. Hämeenlinnanväylän rakentaminen on sidottu Kehäradan toteuttamiseen.

 Hämeenlinnanväylä on osa Helsingin ja Vaasan välistä valtatietä 3 (Eurooppatie E12), joka on yksi tärkeimpiä päätieyhteyksiä Suomessa. Valtatie 3 kuuluu myös valtakunnalliseen runkotieverkkoon.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Hämeenlinnanväylän tiesuunnitelman laatiminen käynnistyi välillä Kehä III–Keimola”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat