Kokeile kuukausi maksutta

RHK: Perusradanpidon vuotuinen rahoitustarve 80 miljoonaa euroa kehystä suurempi

Ratahallintokeskuksen vuosien 2009-2012 toiminta- ja taloussuunnitelman mukaan perusradanpidon vuotuinen rahoitustarve on 80 miljoonaa euroa valtion talousarvion kehystä suurempi. RHK:n mukaan vaje merkitsee rataverkon heikentymistä, välityskykyongelmien kasvua ja liikenteen täsmällisyyden heikentymistä. Lisäksi ratoja joudutaan sulkemaan liikenteeltä 320 kilometriä.

Ratahallintokeskuksen vuosien 2009-2012 toiminta- ja taloussuunnitelman mukaan perusradanpidon vuotuinen rahoitustarve on 80 miljoonaa euroa valtion talousarvion kehystä suurempi. RHK:n mukaan vaje merkitsee rataverkon heikentymistä, välityskykyongelmien kasvua ja liikenteen täsmällisyyden heikentymistä. Lisäksi ratoja joudutaan sulkemaan liikenteeltä 320 kilometriä.

RHK:n suunnitelma on laadittu kahdella eri perusradanpidon rahoitustasolla. Kehittämissuunnitelmassa on määritetty perusradanpidon rahoitustarpeeksi 425 miljoonaa euroa. Peruslaskelman 345 miljoonaa euroa vastaa puolestaan maan hallituksen aiemmin tekemien päätösten tasoa.

Kehittämissuunnitelman 425 miljoonasta eurosta liikenisi korvausinvestointeihin 190 miljoonaa euroa vuodessa ja vähäliikenteisille osuuksille 25 miljoonaa euroa. Peruslaskelmassa korvausinvestointeihin menisi 135 miljoonaa euroa ja vähäliikenteisille osuuksille ei riittäisi rahoitusta lainkaan.

Perusradanpitoon saatu rahoitus ei ole ollut RHK:n mukaan riittävä viime vuosina, mikä on merkinnyt korjausvelan kasvua. Vuosia jatkuneen vajeen myötä korjausvelka on kasvanut noin 500 miljoonaan euroon.

Yhtenä merkittävänä tekijänä korjausvelan kasvuun RHK mainitsee kustannusten nousun. Sen myötä ostovoima on jatkuvasti pienentynyt, vaikka kehyksiä onkin nostettu. Merkittävä osa korvausinvestointien kustannuksista muodostuu materiaaleista ja esimerkiksi kiskojen ostohinta on noussut 50 prosenttia vuodesta 2004.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “RHK: Perusradanpidon vuotuinen rahoitustarve 80 miljoonaa euroa kehystä suurempi”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat