Kokeile kuukausi maksutta

Savonlinna–Huutokoski -radan perusparannus pääosin valmis

Oy VR-Rata Ab:n urakoimat Savonlinnan ja Huutokosken välisen radan perusparannustyöt ovat pääosin valmistuneet, ja tavaraliikenne radalla pääsee jälleen käyntiin. Tänä vuonna on uusittu koko 74 kilometriä pitkän radan päällysrakenne eli kiskot, pölkyt ja radan tukikerros. Ensi vuonna parannetaan vielä muun muassa tasoristeysturvallisuutta. VR-Rata sai urakan Ratahallintokeskuksen järjestämässä kansainvälisessä tarjouskilpailussa.

Oy VR-Rata Ab:n urakoimat Savonlinnan ja Huutokosken välisen radan perusparannustyöt ovat pääosin valmistuneet, ja tavaraliikenne radalla pääsee jälleen käyntiin. Tänä vuonna on uusittu koko 74 kilometriä pitkän radan päällysrakenne eli kiskot, pölkyt ja radan tukikerros. Ensi vuonna parannetaan vielä muun muassa tasoristeysturvallisuutta. VR-Rata sai urakan Ratahallintokeskuksen järjestämässä kansainvälisessä tarjouskilpailussa.

Radan perusparannukseen on valtion budjetissa osoitettu 42 miljoonaa euroa, josta pääosa käytettiin tämän vuoden töihin. Jos rahoitusta ei olisi saatu, olisi huonokuntoinen rata pitänyt sulkea kokonaan liikenteeltä. Perusparannuksen kustannukset on pidetty kurissa muun muassa sillä, että päällysrakenteen uusimisessa on käytetty kierrätysmateriaalia eli kunnostettua käytettyä kiskoa.

Ensi vuonna rakennetaan vielä kuormausraiteet Joroisiin ja Kallislahteen. Liikenneturvallisuutta parannetaan poistamalla tasoristeyksiä sekä varustamalla jäljelle jääviä tasoristeyksiä varoituslaittein. Lisäksi radalle asennetaan junien automaattinen kulunvalvontalaitteisto varmistamaan junaliikenteen turvallisuutta.

Savonlinnan ja Huutokosken välistä rataa käytetään pääasiassa metsäteollisuuden kuljetuksiin.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Savonlinna–Huutokoski -radan perusparannus pääosin valmis”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat