Kokeile kuukausi maksutta

Vaalimaan rekkaparkin rakentaminen siirtymässä vuodella

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää Vaalimaan rekkaparkin rakentamisen siirtämistä vuodella ja rakennettavan alueen koon pienentämistä aiemmista kaavailuista. Ministeriö perustelee esitystä vähentyneellä transitoliikenteellä ja alueen asteittaisesta rakentamisesta syntyvillä kustannussäästöillä. Suunnitelman mukainen urakka kilpailutetaan maalis-huhtikuussa 2010 ja urakoidaan seuraavien kahden vuoden aikana. Alue olisi käyttövalmis vuoden 2011 lopussa ja valmistuisi lopullisesti keväällä 2012.

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää Vaalimaan rekkaparkin rakentamisen siirtämistä vuodella ja rakennettavan alueen koon pienentämistä aiemmista kaavailuista. Ministeriö perustelee esitystä vähentyneellä transitoliikenteellä ja alueen asteittaisesta rakentamisesta syntyvillä kustannussäästöillä. Suunnitelman mukainen urakka kilpailutetaan maalis-huhtikuussa 2010 ja urakoidaan seuraavien kahden vuoden aikana. Alue olisi käyttövalmis vuoden 2011 lopussa ja valmistuisi lopullisesti keväällä 2012.

Rekkaparkki rakennetaan Vaalimaan rajanylityspaikan välittömään läheisyyteen. Uusi parkkialue rakennetaan aluksi 500 rekalle aiemmin kaavaillun 1 000 rekan sijaan. Aluetta voidaan myöhemmin laajentaa tarpeen mukaan aina 1 000 rekalle saakka.

Asia on eduskunnan käsittelyssä seuraavan lisäbudjetin yhteydessä. Rekkaparkin rakentamiseen oli alun perin budjetoitu 24 miljoonaa euroa. Pienemmän parkin rakentaminen säästää kustannuksia noin 5-7 miljoonaa euroa. Rakentamisen työllistävä vaikutus on noin 100 henkilötyövuotta.

Taloudellisen taantuman mukana rajaliikenne on vähentynyt 30-40 prosenttia viime vuosien keskimääräisistä liikennemääristä. Tällä hetkellä Imatran, Nuijamaan ja Vaalimaan raja-asemien kautta kulkee noin 9 000-10 000 rekkaa viikossa, mikä vastaa vuoden 2005 tasoa. Tarve rekkaparkille kuitenkin säilyy, sillä transitoliikenteen ja muun liikenteen odotetaan palaavan taantumaa edeltävälle korkealle tasolle.

Rekkaparkin käyttö tulee olemaan pakollista ja maksullista Venäjälle menevälle raskaalle liikenteelle. Parkkimaksulla katetaan alueen rakentamisesta, ylläpidosta ja hallinnoinnista aiheutuvia kuluja.

Tuleva rekkaparkki lisää ennen kaikkea valtatien 7 turvallisuutta ja vähentää alueen asukkaille rajaliikenteestä syntyvää haittaa. Rekkaparkki tarjoaa kuljettajille asianmukaiset olosuhteet levätä ajo- ja lepoaikasäännösten mukaisesti ja mahdollisuuden huoltaa itseään sekä ajoneuvojaan rajamuodollisuuksia odottaessa. Se on myös ympäristön kannalta kestävä ratkaisu, sillä parkissa rekkojen joutokäynti vähenee ja maantiealueen ympäristö pysyy siistimpänä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vaalimaan rekkaparkin rakentaminen siirtymässä vuodella”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat