Kuluttajista 60 prosenttia löytää tiedon asuntoesittelyistä verkosta
Kesäkuussa toteutetun tutkimuksen mukaan enemmistö kuluttajista löytää tiedon myynnissä olevien asuntojen esittelyajoista internetistä. Kahdeksan paikkakuntaa kattaneessa tutkimuksessa 60 prosenttia haastatelluista kuluttajista löysi tiedon esittelystä internetistä, 23 prosenttia sanomalehdistä ja 8 prosenttia asuntokaupan erikoislehdistä. Käytettyyn tietolähteeseen vaikuttivat erityisesti vastaajan sukupuoli ja ikä. Eroja oli myös eri kaupungeissa asuvien välillä.

Kesäkuussa toteutetun tutkimuksen mukaan enemmistö kuluttajista löytää tiedon myynnissä olevien asuntojen esittelyajoista internetistä. Kahdeksan paikkakuntaa kattaneessa tutkimuksessa 60 prosenttia haastatelluista kuluttajista löysi tiedon esittelystä internetistä, 23 prosenttia sanomalehdistä ja 8 prosenttia asuntokaupan erikoislehdistä. Käytettyyn tietolähteeseen vaikuttivat erityisesti vastaajan sukupuoli ja ikä. Eroja oli myös eri kaupungeissa asuvien välillä.
Miehistä 64 prosenttia etsi tietoa internetistä, kun taas naisten kohdalla verkosta asuntojen esittelytietoja etsivien määrä oli 57 prosenttia. Naisista 26 prosenttia suosi sanomalehtiä tietolähteenä, kun miehissä lehteä käyttävien osuus oli 19 prosenttia.
Alle 30-vuotiaiden ensisijainen tietolähde oli selvästi internet 79 prosentin tuloksella. Sanomalehtiä ja asuntokaupan erikoislehtiä tietolähteinään käyttivät puolestaan eniten 60-vuotiaat ja sitä iäkkäämmät henkilöt.
Pääkaupunkiseudulla Helsingin Sanomien asema vahva
Valtakunnallisesti tärkeimmäksi asuntoesittelyiden tietolähteeksi nousi tutkimuksessa Etuovi.com-verkkopalvelu 37 prosentin tuloksella. Toiseksi ylsi Oikotie.fi-palvelun Asunnot-sivusto 19 prosentin osuudella. Viiden suosituimman tietolähteen joukossa olivat myös Helsingin Sanomat (14 %), Etuovi.com-lehti (8 %) ja kiinteistönvälittäjien omat verkkosivut (4 %).
Alueellisesti tarkasteltuna Etuovi.com-verkkopalvelun asema oli erityisen vahva Oulun (60 %), Tampereen (57 %) ja Jyväskylän (55 %) alueilla. Pääkaupunkiseudulla puolestaan printtimedian, erityisesti Helsingin Sanomien, asema korostui. Etuovi.com-lehden asema taas korostui etenkin Kuopiossa (40 %) ja Jyväskylässä (27 %). Alueelliset tutkimustulokset painotettiin vastaamaan tutkimuskaupunkien kokoja.
Tutkimus toteutettiin 1.6.-16.6.2009 yleisissä asuntoesittelyissä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Oulussa. Kiinteistönvälittäjät haastattelivat yhteensä 1 031 asuntoesittelyissä kävijää. Tutkimuksen toimeksiantajia olivat Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto KVKL ja Etuovi.com. Mukana tutkimuksessa oli Kiinteistömaailman, OP-Kiinteistökeskuksen, Huoneistokeskuksen ja SKV:n sekä SKVL:n kiinteistönvälitystoimistoja. Tutkimuksen yleinen virheprosentti kokonaistuloksissa on maksimissaan 3,2 prosenttia.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Kuluttajista 60 prosenttia löytää tiedon asuntoesittelyistä verkosta”